نیتروژن و فسفر از فاضلاب های شهری حذف می شود

به گزارش مجله فضای وب، تهران- خبرنگاران- ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توسعه و ترویج فناوری های زیستی در کشور، حذف نیتروژن و فسفر از فاضلاب های شهری را در دستور کار قرار داده است.

نیتروژن و فسفر از فاضلاب های شهری حذف می شود

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی خبرنگاران از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فناوری های زیستی، فناوری های نوینی است که می تواند بسکمک از معضلات مربوط به حوزه های مختلف صنعت غذایی، محیط زیست را مرتفع کند و یکی از مهم ترین کاربردهای آن ها پاکسازی فاضلاب های شهری از نیتروژن و فسفر است.

زیست فناوری محیط زیست یکی از پرکاربردترین حوزه های زیستی است که ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری به دنبال فراهم کردن زمینه های اجرایی آن در کشور است، به همین دلیل نیز ستادی در کارگروه محیط زیست برنامه های مختلفی برای نجات محیط زیست کشور طراحی کرده است.

درواقع زیست فناوری محیط زیست به معنای به کارگیری سیستم های زنده، فرآورده ها و یا سازوکارهای آن ها برای حل هرگونه مسائل زیست محیطی است، یکی از این راهکارها استفاده از فناوری های زیستی برای پاکسازی فاضلاب های شهری و کاهش عوارض این فاضلاب هاست.

پاکسازی نکردن فاضلاب ها از نیتروژن و فسفر، باعث بروز بیماری های مختلفی در انسان می شود و عوارض محیط زیستی زیادی نیز در پی دارد، این در حالی است که اگر فاضلاب های شهری به درستی مدیریت شوند می توانند کاربردهای مختلفی در صنایع کشور داشته باشند.

** پاک سازی فاضلاب ها به کمک میکروارگانیسم ها

یکی از روش های پاکسازی فاضلاب های شهری استفاده از میکروارگانیسم ها است، این موجودات زنده می توانند به کاهش غلظت نیترات و فسفات از پساب شهری کمک کنند، به همین دلیل ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چند سالی است که به دنبال اجرایی سازی طرح هایی برای کاهش مواد مضر از فاضلاب های شهری است که بهترین و مؤثرترین این روش ها، روش های زیستی است.

یکی از دستاوردهای این طرح، استحصال بیوگان از واحدهای هضم لجن سامانه تصفیه فاضلاب شهری است که این دستاورد نیز خود یکی از مهم ترین نیازهای جامعه شهری محسوب می شود.

فناوری های زیستی کاربردهای زیادی در پاکسازی زمین و نجات محیط زیست از آلودگی دارد؛ ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با علم به همین موضوع چند سالی است که با تشکیل کارگروه محیط زیست و تعریف برنامه های مختلف در این زمینه، راهکارهای نجات محیط زیست را بررسی می کند، هر چند میزان موفقیت اجرای این برنامه ها به میزان همکاری نهادهای مرتبط و افزایش حضور جوانان و ایده های آن ها به این عرصه وابسته است.

علمی ** 9340** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 198

به "نیتروژن و فسفر از فاضلاب های شهری حذف می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیتروژن و فسفر از فاضلاب های شهری حذف می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید