همه چیز درباره ماهی و میگو(1)

به گزارش مجله فضای وب، دریا در ادبیات کهن ما همیشه با صفت سخاوت و بخشندگی توصیف شده است. ما آنچه را برای حفظ سلامت به معنی کامل کلمه احتیاج داریم، در آن پیدا می کنیم. از چشم انداز زیبای آرامش و طغیانش که روان ما را تسکین می دهد تا سفره گسترده ای که انواع گیاهان و جانوران مفید برای سلامت جسم انسان را در خود می پروراند. تمام این نعمت ها را خداوند بخشنده در اختیار ما قرار داده است تا به غفلت نخوریم...

همه چیز درباره ماهی و میگو(1)

همه چیز درباره ماهی و میگو(1)

اهمیت غذاهای دریایی در امنیت غذایی و سلامت جامعه

دریا در ادبیات کهن ما همیشه با صفت سخاوت و بخشندگی توصیف شده است. ما آنچه را برای حفظ سلامت به معنی کامل کلمه احتیاج داریم، در آن پیدا می کنیم. از چشم انداز زیبای آرامش و طغیانش که روان ما را تسکین می دهد تا سفره گسترده ای که انواع گیاهان و جانوران مفید برای سلامت جسم انسان را در خود می پروراند. تمام این نعمت ها را خداوند بخشنده در اختیار ما قرار داده است تا به غفلت نخوریم...

چرا مصرف آبزیان توصیه می گردد؟

آبزیان به لحاظ داشتن ویژگی های زیر از نظر ارزش تغذیه ای در اولویت مصرف قرار می گیرند:

1) اندازه هضم پذیری گوشت ماهی بین 89 تا 96 درصد می باشد در حالی که این مورد درباره گوشت مرغ و گاو 87 تا 90 درصد است.

2) از آنجایی که بیماری های مشترک بین انسان و آبزیان بسیار پایین تر از بیماری های مشترک بین انسان و دام است می توان گفت گوشت آبزیان به مراتب سالم تر از گوشت دام و طیور است.

3) غنی بودن گوشت آبزیان از املاح معدنی مانند آهن، سلنیم، ید، کلسیم و مهمیم و... ویژگی خاصی به گوشت آبزیان می دهد.

4) غنی بودن گوشت آبزیان از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ایکوزاپنتانوییک اسید و دوکوزاهگزانوییک اسید و بعلاوه گروه لینولییک، لینولنیک و اراشیدونیک از نظر تغذیه ای صندلی خاصی به آبزیان می دهد.

5) بر اساس تحقیقات و مطالعات کلینیکی اجرا شده مصرف ماهی و فرآورده های آبزیان تاثیر شگرفی بر پیشگیری و حتی درمان بسیاری از بیماری ها دارد.

ترکیب مواد مغذی در غذا های دریایی

ترکیب شیمیایی گوشت آبزیان شامل آب، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی است. آب بیشترین وزن فیله را تشکیل می دهد. یعنی در ماهیان کم چرب یا بدون چربی، حدود 80 درصد و در ماهیان چرب مانند ساردین و قباد حدود 70 درصد وزنی فیله را شامل می گردد. اندازه پروتئین در گوشت ماهی اغلب بین 15 تا 20 درصد بوده که گاهی اوقات ممکن است به کمتر از 15 درصد و یا بالاتر از 28 درصد هم برسد.

پروتئین ماهی حاوی اندازه زیادی اسید آمینه های لیزین و متیونین بوده که در پروتئین های گیاهی به اندازه کمتری وجود دارد. در مقایسه با گوشت قرمز و مرغ، اسید آمینه تریپتوفان موجود در گوشت آبزیان به اندازه بالاتری بوده به طوری که این اسید آمینه قابلیت تبدیل به نیاسین را داشته و مانند یک ویتامین در بافت بدن نقش تنظیم کنندگی ایفا می کند. اسیدهای چرب موجود در بیشتر آبزیان به صورت اسیدهای چرب غیراشباع است. در فرمول اسیدهای چرب غیراشباع اتم های کربن از طریق باندهای دوگانه به هم متصل شده که وجود باند مضاعف در اسیدهای چرب مذکور به علت ترکیب شدن با اکسیژن هوا به راحتی فراوری پراکسید می کند که فسادپذیری سریع آبزیان نتیجه همین امر است ولی تعداد بیشتر باند مضاعف در فرمول شیمیایی اسیدهای چرب حالت غیراشباعی را افزایش داده و از انسداد عروق خونی جلوگیری می کند.

در ماهیان آب شیرین درصد اسیدهای چرب غیراشباع با تعداد 5 تا 6 باند مضاعف حدود 70 درصد و در ماهیان آب شور حدود 88 درصد از کل چربی است. روغن ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب امگا3 از قبیل ایکوزاپنتانوییک اسید و دوکوزاهگزانوییک اسید است.

در مطالعه ای که دانشمندان روی اسکیموها آنجام دادند، پی بردند که بیماری آرترواسکلروز در آنها وجود ندارد که ناشی از مصرف آبزیان و وجود این اسیدهای چرب در خون این افراد بوده است. مطالعات گسترده تری در مورد مزایای اسیدهای چرب امگا3 وجود دارد که در اینجا به همین اندازه بسنده می کنیم.

نوع کربوهیدرات موجود در گوشت آبزیان اغلب از نوع گلیکوژن بوده و در مجموع اندازه کربوهیدرات در آبزیان آنقدر پایین است که نقش قابل توجهی در تغذیه انسان ندارند.

گوشت آبزیان از نظر ویتامین های محلول در آب مانند 1B و 2B و نیاسین، اسید پنتوتنیک ویتامین های محلول در چربی مانند A و D و بعلاوه مواد معدنی از قبیل آهن، کلسیم فسفر، ید و... . منبعی غنی است. برای مثال خانواده کپور ماهیان از نظر فسفر بسیار غنی بوده ولی ویتامین های محلول در آب در برخی گونه های آن پایین است. میگو و ماهی از نظر آهن و سلنیم بسیار غنی هستند. ویتامین A و D بیشتر در ماهیان چرب مانند ساردین و هوور وجود دارد.

در ماهی و آبزیان اسیدهای چرب اشباع بسیار پایین است. به طوری که در مقایسه با گوشت قرمز و مرغ این مورد کاملا واضح است.

ماهی با دارا بودن 19درصد پروتئین و جذب 99درصد از این اندازه پروتئین و بعلاوه چربی ها و اسید آمینه های ضروری و ویتامین ها و موادمعدنی مهم از نظر غذایی دارای ارزش بسیار بالایی است. بعلاوه در چند بیماری مانند ناراحتی های گوارشی و عروقی به اسم یک دارو مطرح شده است.

منبع:http://www.salamat.com

ادامه دارد...

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1788

به "همه چیز درباره ماهی و میگو(1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره ماهی و میگو(1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید