کشف نخستین سنگ گور منقوش اشکانی

به گزارش مجله فضای وب، سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: نخستین سنگ گور منقوش مربوط به دوره اشکانی طی کاوش های نجات بخشی در گورستان مرسین چال کشف و به موزه باستان شناسی استان سمنان تحویل داده شد.

کشف نخستین سنگ گور منقوش اشکانی

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عطا حسن پور با اعلام این خبر گفت: کاوش های نجات بخشی گورستان مرسین چال در حوزه آبگیر سد فینسک طی دو مرحله انجام گرفت.

این باستان شناس، گورستان مرسین چال را محوطه ای مربوط به دوره اشکانی با گور های متعدد خواند که سومین فصل کاوش خود را در مهرماه 1400 پشت سر گذاشته است.

حسن پور با اشاره به اینکه طی کاوش های اجرا شده در فصل سوم و در دو فاز، 68 گور از نوع گور های چاله ای در این محوطه کشف شد، توضیح داد: تدفین در این گور ها به صورت طاق باز با جهت شرقی غربی انجام گرفته است.

او اضافه کرد: گور های گورستان مرسین چال حاوی اشیا متعددی از دوره اشکانی است که به عنوان گورنهاده برای دنیای پس از مرگ در کنار مردگان قرار می گرفتند.

سرپرست هیأت باستان شناسی کاوش های نجات بخشی گورستان مرسین چال از جمله مهمترین یافته های کمیاب در کاوش های باستان شناسی دوران تاریخی در ایران را کشف یک سنگ گور منقوش در گورستان مرسین چال دانست که در گور شماره 39 به دست آمده است.

این باستان شناس با بیان اینکه این گورنگاره به صورت عمودی بر بالای سر متوفی واقع شده است توضیح داد: ارتفاع سنگ گور 52 سانتی متر، عرض آن 38 و ضخامت آن 7 سانتیمتر است.

حسن پور گفت: بر روی این سنگ گور نقش یک اسب و سوارکار ایستاده در مقابل درختی ترسیم و به شیوه کوبشی یا کنده با عمق کم بر روی سنگی صاف از جنس سنگ آهک نقش شده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی کاوش های نجات بخشی گورستان مرسین چال با اشاره به اینکه تا به امروز نمونه این سنگ گور منقوش از دوره اشکانی در ایران گزارش نشده گفت: این سنگ گور به شماره 156 ثبت و تحویل موزه باستان شناسی استان سمنان شد.

منبع: فرارو
انتشار: 12 آذر 1400 بروزرسانی: 12 آذر 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1867

به "کشف نخستین سنگ گور منقوش اشکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف نخستین سنگ گور منقوش اشکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید