کمبود این ویتامین در بدن را جدی بگیرید

به گزارش مجله فضای وب، بر اساس آنالیز های صورت گرفته، به طور تقریبی تمام ایرانیان و گروه های سنی از کمبود ویتامین D رنج می برند.

کمبود این ویتامین در بدن را جدی بگیرید

گلبن سهراب، دکترای تغذیه با بیان اینکه ویتامین ها بعنوان مهمترین ریز مغذی در وعده های غذایی باید گنجانده گردد، گفت: طبق آنالیز های اجرا شده، کمبود ویتامین D به طور تقریبی در تمام استان ها و همه گروه های سنی گزارش شده است.

سهراب گفت: البته علت این امر باید آنالیز گردد. تابش آفتاب نقش موثری در دریافت این ویتامین دارد؛ این در حالی است که آلودگی هوا و عوامل ژنتیکی در کاهش این ویتامین در بدن موثر هستند.

وی اذعان داشت: در بسیاری از کشورها، غنی کردن لبنیات با ویتامین D در دستور کار قرار گرفته که این مهم در ایران در دست آنالیز است. البته شماری از شرکت های فعال در صنایع غذایی این کار را عملی نموده اند، اما هنوز گسترده نشده است.

سهراب متذکر شد: ویتامین D جزء ویتامین های محلول در چربی است و تجمع آن در بدن می تواند خواص مسمومیت زایی ایجاد نماید.

این دکترای تغذیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همیشه بر این موضوع تاکید می گردد که شیر مادر منبع غنی از تمام ویتامین ها و موادی است که برای رشد کودک احتیاج است. در تهیه شیرهای خشک سعی شده از فرمولاسیونی استفاده گردد که به لحاظ وجود ویتامین ها به خصوص مشابه شیر مادر باشد.

وی ادامه داد: شیر مادر تنها در خصوص این ویتامین نمی تواند احتیاج نوزاد را برطرف نماید. قبلا تجویز قطره AD از 15 روز پس از تولد انجام می شد که در حال حاضر به علت کمبود این ویتامین در کشور، مصرف آن از 5-3 روز بعد از تولد شروع می گردد و تا سرانجام یک سالگی باید ادامه یابد.

سهراب با اشاره به این که نحوه دریافت این ویتامین بعد از یک سالکی نیز باید طبق دستور پزشک انجام گردد، یادآور شد: نوزادان در بدو تولد معمولا کمبود ویتامین K دارند؛ چرا که این ویتامین به قدر کافی در شیر مادر وجود ندارد.

وی گفت: البته این ویتامین به طور طبیعی در روده انسان سنتز می گردد. به بیان دیگر، باکتری هایی که در روده وجود دارند، می توانند بخشی از این ویتامین مورد احتیاج را سنتز نمایند. با توجه به این که محیط روده کودک استریل است، این باکتری ها در بدن وی وجود ندارد و به همین علت، دوز تزریقی ویتامین مذکور برای نوزادان تجویز می گردد.

سهراب با تاکید بر این که تزریق این ویتامین برای نوزادان جزء پروتکل درمانی است، متذکر شد: در غیر این صورت امکان دارد نوزاد دچار خونریزی گردد.

این دکترای تغذیه در سرانجام با تاکید بر این که ضروری است در چکاپ های سالیان یا دوره ای سطح ویتامین D سرم خون میزان گیری گردد، متذکر شد: کمبود این ویتامین مانع از جذب کلسیم شده و از یاد نبریم که رشد بچه ها وابسته به دریافت کلسیم است.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: فرادید
انتشار: 2 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 2 اردیبهشت 1402 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2220

به "کمبود این ویتامین در بدن را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود این ویتامین در بدن را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید