یک راه مهم برای جلوگیری از خام فروشی

به گزارش مجله فضای وب، فاصله دریافت از خام فروشی با هدف ارز آوری بیشتر می تواند یاری حال اقتصاد کشور باشد در صورتی که بتوان برای به روزرسانی صنایع کوشش کرد.

یک راه مهم برای جلوگیری از خام فروشی

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، خام فروشی یک نوع حراج ثروت ملی و آسیب به نسل های بعدی کشور محسوب می گردد به طوریکه با فروش منابع طبیعی به صورت خام ارزش اضافه نموده این منابع نصیب دیگر کشور ها می گردد.

خام فروشی عملا سودی که باید در داخل کشور صرف گردد را به دیگر کشور ها منتقل می نماید در صورتی که اگر در زمینه صنایع تبدیلی توانمندی افزایش یابد می توان با ایجاد ارزش اضافه نموده در کنار رونق فراوری، اشتغال زایی در کشور را تقویت کرد.

البته صحبت از خام فروشی تا حدی راحت است، اما در عمل باید برای فاصله دریافت از این معضل برنامه هایی تدوین گردد تا سرمایه گذاران داخلی نیز بتوانند با ایجاد ارزش اضافه نموده درآمد خود را افزایش دهند و هم باعث ارز آوری بیشتر برای کشور شوند.

احتیاج به سرمایه 200 میلیارد دلاری برای رونق صنایع تبدیلی

به همین دلیل سلام امینی عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: ایجاد صنایع تبدیلی احتیاج به سرمایه گذاری بالایی دارد به طوریکه در زمینه نفت و گاز برای صنایع تبدیلی حدود 200 میلیارد دلار سرمایه احتیاج است.

وی اضافه نمود: با سرمایه گذاری در صنعت نفت برای تفکیک نفت خام و ایجاد ارزش اضافه نموده احتیاج است تا صنایع به روز آوری گردد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس یادآوری کرد: سرمایه گذار خارجی با توجه به شرایط فعلی استقبال زیادی برای ایجاد صنایع تبدیلی در کشور ندارد از طرفی بعضی سرمایه گذاران داخلی نیز در زمینه تبدیل مواد خام با مسائلی رو به رو هستند که در بعضی موارد این مسائل مرتفع شده است.

امینی با بیان اینکه فاصله دریافت از خام فروشی ایده درستی است و باید برای آن کوشش کرد گفت: باید بتوانیم از خام فروشی فاصله بگیریم و آن را با ارزش اضافه نموده بالاتری به فروش برسانیم، هدف نیز همین است، اما با توجه به شرایط فعلی امکان تبدیل منابع به فرآورده ها سخت است.

وی در مورد برنامه های تدوین شده در کشور برای جلوگیری از خام فروشی اظهار کرد: برای جلوگیری از این معضل در بلند مدت برنامه های بسیاری وجود دارد و باید به فکر ارتباط با دیگر کشور ها بود، در صورتی که احتیاج به اصلاح قانون در مجلس باشد ما آماده هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید نمود: باید با رایزنی بخشی از مسائل از طرف دولتی ها برطرف گردد و از سوی مجلس نیز به قسمت قانونی پرداخته گردد.

با این تفاسیر می توان با برطرف معضل خام فروشی درآمد ارزی کشور را تا حد قابل توجهی افزایش داد، اما در ابتدا باید با برنامه ریزی و هدف گذاری برای گسترش صنایع تبدیلی برای ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی کوشش کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 610

به "یک راه مهم برای جلوگیری از خام فروشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک راه مهم برای جلوگیری از خام فروشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید