10روش برای کاهش فشار روانی

به گزارش مجله فضای وب، در زندگی امروزه نمی توان فشارهای روحی و روانی حاصل از وقایع روزمره زندگی را به طور کل حذف و کنار گذاشت. بهتر است راه های مواجهه و مقابله با آنها را آموخت تا شدت نیافته و به افسردگی و درماندگی تبدیل نشوند. در زیر به ده راه چاره ساده جهت کاهش فشارهای روحی و روانی اشاره شده است:

10روش برای کاهش فشار روانی

10روش برای کاهش فشار روانی

در زندگی امروزه نمی توان فشارهای روحی و روانی حاصل از وقایع روزمره زندگی را به طور کل حذف و کنار گذاشت. بهتر است راه های مواجهه و مقابله با آنها را آموخت تا شدت نیافته و به افسردگی و درماندگی تبدیل نشوند. در زیر به ده راه حل ساده جهت کاهش فشارهای روحی و روانی اشاره شده است:

1- با صرف غذا آرامش بیابید:

متخصصان ام.ای.تی طی پژوهش هایی به این نتیجه رسیده اند که مصرف کربوهیدارت باعث افزایش سروتونین در مغز انسان شده و تاثیر مثبتی بر خلق و خوی فرد گذاشته و در نتیجه تاثیر آرام بخشی بر کل بدن به جا می گذارد و عوارض حاصل از فشار روانی همانند خشم، تنش، زودرنجی و ناتوانی در تمرکز را کاهش می دهد. از آنجایی که تاثیر کربوهیدارت ها بر بهبود حالت انسان احتیاج به زمان دارد و فقط 2 تا 3 ساعت دوام می آورد، بهتر است روزهای پرتنش در چند وعده، غذای کم حجم و حاوی کربوهیدارت ها مصرف گردد. ولی در عین حال مقدار کل کالری مورد احتیاج را در وضع مناسبی ثابت نگهداریم.

2- از خود سه سوال بپرسید:

هنگام عصبانیت و ناراحتی این سه سوال را از خود بپرسید:

- آیا این موضوع مهم است؟

- آیا واکنش من در مقابل مساله بجا و مناسب است؟

- آیا این جریان تغییرپذیر است؟

هرکسی می تواند با بهره وری از این روش و پرسیدن این سوال ها از خودش، خود را آرام و محرک های تنش زا را از میان بردارد. چنین راه حلی در هر جایی کاربرد دارد و تنها به محیط کار محدود نمی گردد.

3- با دویدن، از بار مسائل تان بکاهید:

ورزش های هوازی برترین طریقه از میان بردن فشارهای روانی روزانه است. حتی انجام فعالیت متعادل نظیر 30 دقیقه پیاده روی در روز، به بهبود وضع جسمی و روحی شخص می انجامد.

4- دیدگاه های خودتان را آنالیز کنید:

میشل تیلور، روان شناس، در رفع فشارهای روانی می گوید در یک روز کاری شلوغ رانندگی می کرد. ناگهان متوجه شد که چراغ روغن اتومبیلش چشمک می زند. او آن روز بیماران زیادی را ویزیت نموده بود و ضمناً ناچار بود کودک سه ساله اش را بعد از برگشت از سر کار از جایی بردارد. تیلور در این مورد می گوید: خودم هم احساس فشار روانی زیادی می کردم که یک مرتبه بر آن شدم همان روش را به کار بندم که به بیمارانم توصیه می کنم. پس از خودم پرسیدم آیا مشکل روغن ماشین مساله مرگ و زندگی است؟ نه! تعویض روغن را به راحتی می توان به هفته بعد موکول کرد و چندان هم ضرورت ندارد. وی از بیماران خود می پرسد:اگر امروز به شستشو و اتو نپردازید، جهان به آخر می رسد؟ ضمناً خاطر نشان می سازد که اختصاص نیم ساعت از روز برای انجام کار لذت بخش باعث می گردد نیروی تازه ای بگیرید، مخصوصا در روزهای تعطیل. کارهای روزمره را کنار بگذارید و سری به دوستان و خویشاوندان تان بزنید.

5- نفس های عمیق بکشید:

کشیدن نفس عمیق به نحوی که ریه ها کاملا پر گردد و عمل رساندن اکسیژن حیاتی به مغز سریع تر صورت گیرد. به این منظور از راه بینی آهسته و عمیق نفس بکشید و حس کنید که این هوا را بیرون دهید. ضمن انجام این کار بگذارید هرچه هوا هست بیرون بیاید تا شکم تان تخت شده و آه بکشید. باید تصور کنید هوایی که تنفس می کنید احساس آرامش و آسایش را برای بدن تان به ارمغان می آورد و هنگام بازدید باید به این فکر باشید که چگونه فشار عصبی رفع می گردد.

6- خنده کنان تنش زدایی کنید:

خنده ای که از ته دل باشد، ماهیچه ها را شل نموده، فشار خون را کاهش می دهد، هورمون های تنش زا را متوقف ساخته و دستگاه ایمنی را هم تقویت می کند.

7- چای سبز فشار روحی را کاهش می دهد:

قهوه، ادویه و کاکائو که سرشار از مواد کافئینی هستند، محرک هایی می باشند که دستگاه عصبی را تحریک نموده و می تواند شما را نسبت به فشار روانی مستعدتر سازند. بنابراین پزشکان مصرف مواد کافئین دار را منع می نمایند. موقعی که به ماده محرک خفیفی احتیاجمندیم، خوردن چای سبز بسیار مفید است و دارای ماده کافئین مانندی به نام تئوفیلیم است. بعلاوه ماده ای دارد که بر اساس بعضی مطالعات ممکن است مقدار کلسترول خون را کاهش دهد و اثرات ضد سرطانی هم داشته باشد.

8- به فکر بیکاری و استراحت خود هم باشید:

یکی از عوامل عمده تشویش، داشتن برنامه سنگین و فشرده کاری است. برای مقابله با این عامل به وجود آورنده فشار روانی، می توانید برنامه ای برای خود بچینید که از آن ایمن بمانید. هر روز به مدت نیم ساعت دست از کار بکشید. شما قادر به مهار همه چیز نیستید ولیکن می توانید برنامه کاری تان را به نحوی تنظیم کنید که زمان فراغت و استراحتی هم برای تان باقی بماند.

9- عبادت کنید:

افراد وقت بسیار زیادی را صرف ناراحتی از رخدادهای تلخ و ناگوار گذشته یا نگرانی از آینده می نمایند. رمز کاهش فشار روانی این است که یاد بگیریم از نظر احساسی و عاطفی چگونه در زمان حال زندگی کنیم.

10- تمرینات آرام بخشی (ریلکسیشین) انجام دهید:

این تمرینات می تواند در کل عضلات یا در بعضی از آنها صورت گیرد. افرادی که ساعات زیادی از روز را پشت میز می گذرانند، این تمرینات آرام بخشی برای آنها مفید به نظر می رسد. روزی 15 الی 20 دقیقه را صرف انجام تمرینات سفت و شل نمودن عضلات بدن خود کنید. این عمل را بهتر است از قسمت های پایین بدن یعنی از نوک انگشتان پا آغاز نموده و کم کم بالا بیایید تا به قسمت های سر و گردن برسید.

منبع: نشریه راه موفقیت شماره 19

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1807

به "10روش برای کاهش فشار روانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10روش برای کاهش فشار روانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید