10 سال تا نخستین پیوند سر انسان ، بلندپروازی یا گام بلند سوی جاودانگی؟

به گزارش مجله فضای وب، یک جراح و متخصص مغز و اعصاب ادعا کرد نخستین پیوند سر انسان تا سال 2030 انجام می گردد و به این ترتیب انقلابی در علم پزشکی و جاودانه شدن انسان شکل می گیرد.

10 سال تا نخستین پیوند سر انسان ، بلندپروازی یا گام بلند سوی جاودانگی؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از تلگراف، دکتر بروس متیو معتقد است پزشکان و جراحان مغز و اعصاب در کمتر از یک دهه آینده می توانند عمل پیوند سر را روی انسان انجام دهند. او که پیش تر در خدمات بهداشت همگانی بریتانیا کار می نموده و استاد دانشگاه علوم پزشکی هال است، ادعا نموده می داند چگونه با پیوند سر ماهیت ذهن یا خودآگاهی یک انسان را به انسانی دیگر منتقل کند.

دکتر متیو سرگرم کار کردن روی یک رمان علمی تخیلی با همکاری مایکل لی، بنیانگذار موسسه آینده شناسی بود که ناگهان به ایده اجرایی شدن عمل جراحی پیوند سر برخورد و احساس کرد می توان آن را با موفقیت اجرا کرد. او بر این باور است که جراحان تا سال 2030 می توانند علاوه بر انجام دادن عمل پیوند سر، رشته نخاعی را هم در بدن یک انسان دیگر جا دهند.

پزشکان و دانشمندانی که تا امروز پیگیر عملی شدن رویای پیوند سر انسان بوده اند، بیشتر روی روش های قطع کردن رشته نخاعی تمرکز نموده اند؛ ایده ای که دکتر متیو با سابقه انجام دادن بیش از 10 هزار عمل جراحی آن را مطلقا مسخره می داند. این پزشک 63 ساله و استاد دانشگاه هال می گوید پیشرفت های علم پزشکی تا یک دهه آینده غیرممکن ها را شدنی می نماید.

دکتر متیو می گوید: پیشرفت های بشر در جراحی اعصاب، علم روبوتیک و پیوند سلول های بنیادی این امید را به پزشکان می دهد که بتوانند تمام رشته های عصب و نخاع و سر همراه آن را تا پیش از 2030 به از یک انسان به انسانی دیگر منتقل نمایند و پیوند بزنند. این ایده ابتدا یک توفان ذهنی برای داستان بود و احمقانه به نظر می رسید اما بعد دیدیم شدنی است.

رشته نخاعی پیچیده ترین بخش بدن است و در عمل پیوند سر انسان باید اطمینان یافت نخاع از سر جدا نمی گردد. دکتر سرجیو کاناورو پیش تر ادعا نموده بود عمل پیوند سر را با قطع کردن رشته نخاعی روی بدن جنازه یک انسان انجام داده و موفقیت آمیز هم بوده است اما منتقدان گفتند این ادعا شبیه پیوند سر یک میمون بود که هرگز هوشیاری اش را به دست نیاورد.

هر چند ممکن است عمل پیوند سر بیشتر شبیه همان داستان علمی تخیلی باشد که دکتر متیو همراه لی نوشته اما اگر این اتفاق در دنیای واقعی با یاری سلول های بنیادی بیفتد می تواند در درمان بیماران نخاعی و بخشیدن عمر جاودانی به انسان ها بسیار کاربرد داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 666

به "10 سال تا نخستین پیوند سر انسان ، بلندپروازی یا گام بلند سوی جاودانگی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 سال تا نخستین پیوند سر انسان ، بلندپروازی یا گام بلند سوی جاودانگی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید