4 نکته کلیدی برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر

به گزارش مجله فضای وب، نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر و دقیق، تاثیرگذار و اصولی یکی از مهم ترین مراحل به دست آوردن شغل دلخواه است. اگر چه نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر و دقیق با رعایت کامل قوانین رزومه نویسی کار مسئله ای است، اما توانایی در نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر می تواند کارفرما را برای استخدام شما هر چه بیشتر قانع کند. رزومه نوشتن قواعد خاص خودش را دارد اما هر چه شما در نوشتن رزومه خلاقیت بیشتری به خرج دهید و با توجه به جزییات جذاب، رزومه کاری خود را بنویسید در به دست آوردن شغل مورد علاقه تان امید بیشتری خواهید داشت. 4 نکته کلیدی برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر را از سایت فوربس در مجله خبرنگاران بخوانید.

4 نکته کلیدی برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر

1- تجربیات خود را با استفاده از کلمات کلیدی توصیف شغلی که به دنبال آن هستید بیان کنید

How long should a resume be Last How Long Should a Resume Be Resume Writer For You - MB U11030

برای نوشتن یک روزمه کاری حرفه ای و موثر بعد از نوشتن مشخصات و آدرس و مدارک تحصیلی، از کلمات کلیدی شغل مورد درخواست خود بهره ببرید.

در حقیقت کلمات کلیدی ابزار مورد استفاده برای یافتن نامزدهایی هستند که برای یک شغل درخواست داده اند. به همین دلیل برای نوشتن یک روزمه کاری حرفه ای و موثر باید به اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف نقش و الزامات شغلی که مصاحبه نمایندگان می خواهند توجه کنید. سپس از اصطلاحات مشابه برای توصیف تجربیات خود بهره ببرید.

مثلا برخی افراد در رزومه خود می نویسند: من قبلا تکنسین تعمیر و نگهداری تاسیسات بودم و در این زمینه تجربه دارم. خب این خیلی هم عالی است اما اگر شغلی که در حال حاضر دارید برای آن رزومه می نویسید سرایداری است و شما این سابقه را در رزومه خود ندارید خب توصیف این که قبلا تکنسین تعمیر و نگهداری بوده اید می تواند برای شما مفید باشد و رزومه تان را بالا بکشد. اما اگر شما قبلا سرایدار بوده اید و حالا دارید برای شغل تکنسین تعمیر و نگهداری تاسیسات رزومه می نویسید. خب قطعا سابقه سرایداری شما چندان به چشم مصاحبه نمایندگان نمی آید. بنابراین برای نوشتن رزومه کاری حرفه ای و موثر باید از کلمات مربوط به صنعت و حرفه ای که می خواهید برای آن درخواست بدهید بهره ببرید.

2- کلمات کلیدی را در ابتدای رزومه قرار دهید

بسیاری افراد برای نوشتن رزومه از فرمت و استایل Linkdin استفاده می نمایند. یعنی بعد از نوشتن نام و نام خانوادگی یک توصیف مختصر در مورد این که چه سوابقی دارند و بهترین ویژگی شان برای شغل مورد نظر چیست می نوسیند. اما برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر این ها کافی نیست. زمانی که می خواهید برای درخواست یک شغل رزومه بنویسید باید کلمات کلیدی را در ابتدای رزومه و بعد از مشخصات شخصی بنویسید تا نظر استخدام نماینده را به خود جلب نمایند. در حقیقت این کلمات کلیدی در ابتدای رزومه خیلی زودتر چشم استخدام نمایندگان را می گیرند و بولد می شوند. یادتان باشد یک رزومه کاری عالی و موثر لزوما یک رزومه طولانی نیست. یک روزمه خوب رزومه ای مختصر است که حاوی اطلاعات مفید و کلیدی در مورد شماست. با این همه کوتاه بودن رزومه و سابقه کاری کم هم یک نقطه ضعف است. منظور از روزمه مختصر این نیست که از سوابق کاری مرتبط فاکتور بگیرید بلکه باید تمام سوابق خود را به صورت مختصر و مفید ذکر کنید. رزومه کاری موثر و عالی باید با کلمات صریح و واضح و روشن نوشته گردد، رزومه را قلنبه سلمبه و ثقیل ننویسید. اما در عوض از این کلمات برای توصیف خود بهره ببرید: فردی توانا در برنامه ریزی، هماهنگی و مدیریت کردن افراد. این کلمات حس خوبی در ذهن استخدام نماینده در مورد شما ایجاد و آن ها را نسبت به استخدام شما به عنوان فردی توانا امیدوارتر می نمایند.

3- تجربیات غیر مرتبط را در رزومه ردیف نکنید

شاید رایج ترین اشتباه در نوشتن یک رزومه کاری ردیف کردن تجربیات غیر مرتبط با عنوان شغلی است که به خاطر آن رزومه فرستاده اید و اصلا ذکر کردن شان لازم نیست. در واقع هر تجربه کاری که مربوط به بیش از 10 سال قبل است، مگر این که با عنوان شغلی که در حال حاضر برای آن درخواست داده اید کاملا مرتبط و هماهنگ باشید، را نباید در رزومه جدید خود ردیف کنید. یک توصیه حرفه ای این است که نسخه های مختلف از رزومه های کاری خود را داشته باشید. مثلا اگر قرار است برای مدیریت یک مجموعه رزومه بفرستید از سوابق مدیریتی خود بگویید و لازم نیست اگر زمانی کارمند یک بخش بوده اید آن را در این رزومه ذکر کنید. زمانی که قرار است به عنوان کارمند یک بخش درخواست دهید علاوه برسوابق اجرایی خود در سمت کارمند، سوابق مدیریتی تان را هم ذکر کنید. یا مثلا اگر قرار است برای شغل روزنامه نگاری رزومه کاری بفرستید اگر سوابق نویسندگی یا وبلاگ نویسی دارید حتما در رزومه خود ذکر کنید، اگر زمانی منشی شرکتی بوده اید لازم نیست در رزومه ای که برای درخواست شغل روزنامه نگاری نوشته اید ذکر کنید، چون در آن صورت حوصله استخدام نمایندگان را سر می برید. در عوض مهارت های خود را حتما ذکر کنید. مثلا اگر برای شغل بازاریابی رزومه می نویسید حتما در مورد توانایی هایتان در رابطه با فن بیان و مذاکره و مصاحبه شرح دهید یا اگر قرار است کارمند قسمت حسابداری باشید تمام دوره هایی را که خارج از دانشگاه گذرانده اید و سوابق کاری مرتبط با این شغل را ذکر نموده و از قلم نیندازید.

4- اگر سرگرمی خاصی دارید حتما در رزومه کاری ذکر کنید

برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر، علاوه بر ذکر تحصیلات و مدارک و دوره هایی که طی نموده اید در همان ابتدای رزومه، در خاتمه سرگرمی های جالبی را که در اوقات فراغت به آن ها می پردازید را هم ذکر کنید. شاید برایتان عجیب باشد اما سرگرمی های شما به خصوص اگر کارهایی مثل پرواز با کایت یا شرکت در مسابقات رانندگی باشند برای استخدام نمایندگان جالب است. در این رابطه یک مسئول استخدام در یکی از شرکت های بزرگ آمریکایی خاطره جالبی تعریف می نماید: در یکی از رزومه های کاری، پسری نوشته بود که عاشق نقاشی کردن از اسب های کوچک و مینیاتوری است و در اوقات فراغتش این کار را انجام می دهد. زمانی که پسر جوان را در مصاحبه استخدامی ملاقات کردم به او گفتم خب چه جالب، عنوان عاشق اسب را هم به رزومه ات اضافه کنیم. همین کار را انجام دادیم و زمانی که مدیراستخدام شرکت قرار شد با او مصاحبه کند بعد از 30 دقیقه با استخدام او موافقت کرد. چرا؟ چون مدیر استخدام عاشق سوارکاری بود.

اگر داوطلب یاری به مردم در شرایط خاص هستید حتمادر رزومه کاری خود این را ذکر کنید و البته بگویید چرا برای وقت گذاشتن برای اینکار انگیزه دارید. به این ترتیب مدیر بخش استخدام قطعا تصویر بهتری از شما بهعنوان یک کارمند در ذهنش نقش می بندد و به این ترتیب می تواند تا حدودی به صورتغیر مستقیم شخصیت شما را توصیف کند.

اغلب مدیران استخدام در شرکت ها، شما را 60 درصدبراساس مهارت و استعداد های تان و 40 درصد براساس حس مثبتی که از شما می گیرند استخداممی نمایند. آن ها می دانند که می خواهند با شما همراه شوند و حالا این شما هستید کهباید با دیگر اعضای شرکت همراه شوید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 31 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 125

به "4 نکته کلیدی برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 نکته کلیدی برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید