AFC چطور استقلال و پرسپولیس را از لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد؟

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران، کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای فدراسیون فوتبال تصمیم به حضور مشروط استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان 2022 آسیا گرفت اما کنفدراسیون فوتبال آسیا نه تنها چنین درخواستی را نپذیرفت بلکه از اعطای مجوز به باشگاه گل گهر سیرجان نیز امتناع کرد.

AFC چطور استقلال و پرسپولیس را از لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد؟

AFC در حالی مخالفت خود با ارائه مجوز حرفه ای به سرخابی های فوتبال ایران گرفت که فرایند آنالیز مدارک این باشگاه ها نشان می دهد همه چیز بر اساس سوابق سال های گذشته آنها سنجیده شده است.

پیغام های اضطراری برای هر گونه مماشات

کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از معرفی اعضای کمیته بدوی صدور مجوز حرفه ای از سوی فدراسیون فوتبال نامه ای را خطاب به اعضای آن ارسال می نماید که طی آن نخستین هشدار را بابت هرگونه مماشات و ملاحظه کاری با باشگاه ها می دهد.

در این نامه به سوابق مربوط به باشگاه های دارای مجوز حرفه ای AFC نیز اشاره می گردد که در بعضی از موارد، مدارک باشگاه ها چندان مورد تأیید نبوده است اما با توجه به جلساتی که در دوره ریاست مهدی تاج برگزار شده، این مدارک تایید می گردد. در همین دور از جلسات به کنفدراسیون آسیا قول داده می گردد تا مسائلی نظیر مالکیت مشترک، حسابرسی شفاف و مدیریت باشگاه ها اصلاح گردد.

هشدار به رئیس فدراسیون فوتبال

نامه AFC در حالی به این نهاد مستقل رسیده است که همزمان در نامه ای جداگانه به فدراسیون فوتبال، شخص شهاب الدین عزیزی خادم مورد خطاب قرار می گیرد تا از هرگونه دخالت در این مورد خودداری کند.

نامه ای که در آن شهاب الدین عزیزی خادم در اختیار سعید عباسی رئیس کمیته بدوی صدور مجوز حرفه ای قرار می دهد و از او می خواهد تا تمام مدارک باشگاه ها به طور دقیق و بدون هیچ گونه ملاحظه آنالیز گردد.

کمیته بدوی همه را شوکه کرد

جلسات متوالی کمیته بدوی صدور مجوز حرفه ای نتوانست این نهاد مستقل را برای اعطای صدور مجوز حرفه ای به استقلال و پرسپولیس قانع کند تا آنها تنها سه باشگاه فولاد خوزستان، سپاهان اصفهان و گل گهر سیرجان را به عنوان تنها باشگاه های دارای مدارک معتبر برای دریافت صدور مجوز معرفی نمایند.

ورود وزیر ورزش به ماجرا

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای آنالیز مدارک باشگاه های هر کشور فرصتی را در اختیار آنها قرار می دهد تا بتوانند مدارک خود را بارگذاری نموده و تاییدیه کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای کشورهای تابع خود را بگیرند.

فدراسیون فوتبال که از عزم جدی داریوش مصطفوی رئیس کمیته استیناف برای عدم اعلام اسامی باشگاه های استقلال و پرسپولیس آگاه می گردد موضوع را رسانه ای می نماید تا وزیر ورزش نیز در جریان این موضوع قرار بگیرد.

پیگیری های خبرنگاران، در تاریخ یکشنبه نهم آبان ماه باعث انتشار گزارشی درباره ورود جدی AFC به پفراینده مربوط به باشگاه های استقلال و پرسپولیس شد.

موضوعی که در نامه سوم کنفدراسیون فوتبال آسیا به کمیته صدور مجوز نیز به وضوح دیده شده بود که طی آن خواهان شفافیت کامل در بحث مربوط به زیرساخت های هر باشگاه از لحاظ حقوقی و سخت افزاری می گردد.

خبرنگاران در این تاریخ با انتشار گزارش حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا از عدم موافقت اولیه AFC با حضور سرخابی ها در آسیا پرده برداشت. این موضوع باعث ورود حمید سجادی وزیر ورزش به ماجرا شد. سجادی در کمتر از چند ساعت با مدیران عامل هر دو باشگاه به همراه داریوش مصطفوی جلسه ای را برگزار نموده و از او خواست تا مجوز حرفه ای استقلال و پرسپولیس داده گردد تا مسئله ای برای حضور آنها در لیگ قهرمانان 2022 آسیا وجود نداشته باشد.

توضیحات مصطفوی وزیر را روشن کرد

مصطفوی در این جلسه سه ساعته به سجادی اعلام می نماید با توجه به حساسیت هایی که در سال های گذشته برای باشگاه داری فوتبال ایران به وجود آمده است امکان هرگونه پاسخ قاطع از سوی AFC به علت ورود آنها به راستی آزمایی از مدرک ارسالی از سوی ایران وجود دارد.

تأخیر در خصوصی سازی باشگاه های استقلال و پرسپولیس سبب می گردد تا سجادی بار دیگر به مصطفوی قول دهد مشکل مربوط به مالکیت مشترک سرخابی ها را در کوتاه ترین زمان ممکن رفع کند.

گاف بزرگ به زبان فارسی

مصطفوی پس از خروج از جلسه با وزیر ورزش از قراردادن مشروط استقلال و پرسپولیس در فهرست دریافت مجوز حرفه ای خبر می دهد و به این دو باشگاه، فرصت می دهد تا مدارک مربوطه را تکمیل و برای AFC ارسال نمایند.

نکته جالب توجه در مدارک ارسالی از سوی این باشگاه ها نوشتن بعضی موارد داخلی باشگاه به زبان فارسی است که در 20 سال گذشته برای پر کردن هیچ فرمی زبان رسمی تلقی نمی گردد.

ضمن اینکه باشگاهی همانند پرسپولیس در ارائه امضاهای رسمی مربوط به مدیران خود نیز غفلت هایی داشته که با اساسنامه باشگاه تطابق نداشته است.

راستی آزمایی با شرکت آلمانی

کنفدراسیون فوتبال آسیا در تاریخ 22 دسامبر 2021 دادخواستی را در رابطه با عدم رعایت بعضی از معیارها و الزامات اجباری (A Criteria) به وسیله باشگاه های استقلال، پرسپولیس و گل گهر تسلیم بخش کنترلی(AFC Entry Control Body) کرد که مسئولیت معین نمودن امکان حضور یا عدم حضور باشگاه ها در مسابقات باشگاهی تحت نظر AFC را دارد.

به موجب این دادخواست ها، مدارک ارسالی قبلی باشگاه ها جهت دریافت مجوز حرفه ای برای حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، در تاریخ 10 نوامبر 2021 به وسیله شرکت مستقل حسابرسی به نام Ballympics آنالیز شد. دادخواست های AFC و گزارش حسابرسی به وسیله AFC مستقیماً برای تمام باشگاه های ایرانی دریافت نماینده مجوز حرفه ای ارسال شده و نواقص مربوط به هرکدام از باشگاه ها برای آنها با ذکر جزئیات و مستندات ارسال شده است.

گذشته بد برای گل گهر تأثیرگذار شد

کنفدراسیون فوتبال آسیا نه تنها استقلال و پرسپولیس را لایق دریافت مجوز حرفه ای ندانست بلکه در میان تعجب مسئولان داخلی، هرگونه جواز برای باشگاه گل گهر را نیز غیر منطبق با استانداردهای خود دانست.

رد پای یک اسپانیایی در تعلیق تیم قلعه نویی

شاگردان امیر قلعه نویی در تیم گل گهر قرار بود به عنوان جایگزین یکی از دو تیم استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان شرکت نمایند اما راستی آزمایی شرکت آلمانی با آنالیز مسائل اقتصادی گل گهر سیرجان نشان می دهد که این باشگاه در پرداخت مطالبات مربی اسپانیایی پیشین خود آمار صحیح و دقیقی را ارائه ننموده است و همین امر باعث حذف این باشگاه شده است.

مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا در ارائه دوباره مدارک گل گهر سیرجان به بدهی های آنها با توجه به مسائلی که باشگاه های دارای مجوز حرفه ای در گذشته داشتند مدارک تازه را هم نمی پذیرد تا این باشگاه قربانی مدارک جعلی مربوط به سالیان گذشته گردد.

دروغ گفته اید و جریمه می شوید

کنفدراسیون فوتبال آسیا برای هر سه باشگاه محروم از دریافت مجوز حرفه ای نامه هایی را با ارائه جزئیات اعلام نموده است. در این نامه ها به صراحت باشگاه های استقلال، پرسپولس و گل گهر سیرجان را در ارائه مطالب مربوط به مالکیت های حقوقی و بعلاوه حسابرسی های اقتصادی مقصر دانسته و بابت دروغ ها و عدم تطابق با مدارک ارسالی آنها فرصت 10 روزه داده تا پاسخ دهند. AFC پفراینده های این باشگاه ها را در اختیار کمیته اخلاق و انضباطی خود قرار داده است تا جریمه هایی را برای باشگاه های خاطی در نظر بگیرند.

بعلاوه فدراسیون فوتبال ایران نیز به علت اینکه چنین باشگاه هایی همچنان در لیگ حرفه ای حضور دارند جریمه خواهند شد اما فعلاً توضیحی از این نهاد داخلی نخواسته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1999

به "AFC چطور استقلال و پرسپولیس را از لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "AFC چطور استقلال و پرسپولیس را از لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید