اختلالات هسته سخت بورس چه زمانی به خاتمه می رسد؟

به گزارش مجله فضای وب، خبرنگاران : ضعف هسته معاملاتی سال هاست که به دغدغه اصلی فعالان بازار سهام تبدیل شده است. این سامانه اکنون با توجه به افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه میان صاحبان نقدینگی، جوابگوی حجم متقاضیان نیست و در اغلب روزها با مسائل بسیاری روبرو است.

اختلالات هسته سخت بورس چه زمانی به خاتمه می رسد؟

به گزارش خبرنگاران، ضعف هسته معاملاتی سال هاست که به دغدغه اصلی فعالان بازار سهام تبدیل شده است. پایگاه داده ها و سامانه معاملات بازار سرمایه ایران بیش از یک دهه پیش از سوی شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی اتوس برای ایران طراحی و پیاده سازی شد. این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین ارائه دهنده سیستم های معاملاتی در جهان شناخته می گردد. این سامانه که سال ها پیش و بر مبنای شرایط روز طراحی شد، اکنون با توجه به ورود بی سابقه نقدینگی و افزایش چشمگیر حجم معاملات جوابگوی حجم متقاضیان نیست و در اغلب روزها با مسائل بسیاری روبرو است.

فشار تحریم ها به هسته معاملات

در 12 سال گذشته شرکت اتوس فرانسه به دلیل تحریم ها از نوسازی و به روزرسانی سیستم معاملات بازار سهام شانه خالی نموده است.

در آذر ماه سال 95 با تعلیق تحریم ها، این شرکت فرانسوی به ایران بازگشت و جهت به روزرسانی پایگاه داده ها و نرم افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران تفاهم نامه همکاری منعقد کرد؛ اما با اجرای دور جدید تحریم ها، مجددا کار به روز رسانی معلق شد.

بورس درست در زمانی که بازار در کانال صعود قرار می گیرد، و با هجوم نقدینگی های جدید روبرو می گردد هسته معاملات به خواب می رود.مساله ای که سرمایه گذاران را دل زده می نماید. این در حالی است که سرمایه گذاران و سهامداران در بازار سرمایه بابت معاملات خود و خدمات دریافتی، کارمزد پرداخت می نمایند.

راه چارههایی برای اصلاح هسته معاملات

بعضی کارشناسان پیشنهاد می نمایند در شرایط کنونی می توان اقداماتی انجام داد تا بار هسته معاملات اندکی خلوت گردد؛ به عنوان مثال یک راه که احتیاج به کارشناسی بیشتر دارد، حذف دوره پیش گشایش است تا سهامداران با اطمینان و قطعیت اقدام به ثبت سفارش نمایند و رفت و آمدهای زمان پیش گشایش کمتر گردد که به دنبال آن، فشار اولیه در زمان ثبت سفارشات کمتر خواهد شد.

تغییر شرایط دامنه نوسان راه چاره دیگر کارشناسان است.به گفته آنان اگر قرار است سهمی 20 درصد رشد کند، به جای آن که 5 روز هسته معاملات را درگیر خود کند تا به تارگت مورد نظر برسد، در یک روز این اتفاق رخ دهد و از فشارها و هیجانات کاسته گردد.

البته در این میان، حذف محدودیت حجم معاملات نیز می تواند تا حدودی گره گشا باشد. در حاضر حاضر محدودیت حجم معاملات در بورس 100 هزار و در فرابورس 50 هزار سهم است که با افزایش آن، تعداد سفارشات کاهش و تا حدودی از بار هسته معاملات می کاهد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1142

به "اختلالات هسته سخت بورس چه زمانی به خاتمه می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالات هسته سخت بورس چه زمانی به خاتمه می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید