تغذیه در بچه ها پیش دبستانی

به گزارش مجله فضای وب، گروه نان و غلات: این گروه شامل انواع نان، دانه غلات (برنج، گندام، جو و ذرت) ماکارونی و رشته، آردها و بیسکویت های ساده است.هر واحد از این گره شامل 1 برش از نان هایی مثل سنگک یا بربری و یا 3 برش نان لواش است (حدود 30گرم). هر واحد نان را می توان با نصف لیوان برنج پخته که حدود 5

تغذیه در بچه ها پیش دبستانی

تغذیه در بچه ها پیش دبستانی

نویسنده:منیره دادخواه

بچه های را که در سنین 2 تا 6 سال قرار دارند بچه ها پیش دبستانی گویند.

میزان نیاز کودک به هر یک از گروه های اصلی غذایی در این سنین:

گروه نان و غلات: این گروه شامل انواع نان، دانه غلات (برنج، گندام، جو و ذرت) ماکارونی و رشته، آردها و بیسکویت های ساده است.

هر واحد از این گره شامل 1 برش از نان هایی مثل سنگک یا بربری و یا 3 برش نان لواش است (حدود 30گرم). هر واحد نان را می توان با نصف لیوان برنج پخته که حدود 5 قاشق غذا خوری سر صاف است یا نصف لیوان ماکارونی پخته جایگزین کرد. بچه ها سنین 2 تا 6 سال به حداقل 3 واحد از این گروه در طی روز نیاز دارند.

گروه میوه ها: این گروه شامل انواع میوه های تازه، آبمیوه های طبیعی و میوه های خشک (کشمش، برگه ها، انجیر خشک و ...) است.

هر واحد از این گروه برای بچه ها، شامل نصف تا 1 عدد میوه میانه مثل یک سیب، پرتقال، گلابی، لیموشیرین و... بوده که به جای آن می توان از نصف تا سه چهارم لیوان آبمیوه طبیعی و یا حدود یک چهارم لیوان میوه های خشک در برنامه غذایی کودک استفاده کرد. حداقل 2 واحد از این گروه باید در برنامه غذایی روزانه کودک گنجانده گردد.

گروه سبزی ها: گروه سبزی ها شامل سبزی های زرد رنگ مثل هویج فرنگی، زردک، کدو مسمایی، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و...، سبزی های برگی سبز تیره مثل جعفری، گشنیز، شوید و اسفناج، کاهو و... سبزی هایی مثل لوبیا سبز، قارچ، فلفل دلمه ای و سبزی های نشاسته ای مثل سیب زمینی، نخود فرنگی و باقلا هستند. هر واحد از این گروه شامل 2 تا 4 قاشق غذاخوری سبزی های پخته ویا حدود نصف لیوان سبزی های خام برای بچه ها پیش دبستانی است. از این گروه باید حداقل 3 واحد در برنامه غذایی روزانه کودک وجود داشته باشد.

گروه شیر و فرآورده های آن: اجزای این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنی ساده است. هر واحد از این گروه برای بچه ها پیش دبستانی شامل نصف تا سه چهارم لیوان شیر یا به همین میزان ماست و یا 15 تا 20 گرم پنیر(حدوداً به میزان نصف قوطی کبریت) است. بچه ها، روزانه به 4 تا 5 واحد از اجزای این گروه نیاز دارند.

گروه گوشت و جانشین های آن: این گروه شامل انواع گوشت قرمز(گوسفند و گاو و....) گوشت پرندگان (مرغ ، بوقلمون و...) و ماهی و میگو و جانشین های آنها مثل حبوبات (عدس، لوبیا، ماش، نخود و...)انواع مغزها (پسته، بادام، گردو و...) و تخم مرغ است.

هر واحد از این گروه برای بچه ها، شامل 30 تا 60 گرم از انواع گوشت هاست که این میزان حدود 1 تا 2 تکه گوشت قرمز خورشی بدون چربی (بی یا با استخوان) یا 1 تکه ران مرغ بدون پوست و یا 1 برش کوچک ماهی است که هر واحد گوشت را می توان با 4 تا 5 قاشق غذاخوری سرصاف حبوبا ت پخته و یا 1 عدد تخم مرغ پخته جانشین کرد. مصرف 2 واحد از این گروه در برنامه غذایی روزانه کودک لازم است.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1802

به "تغذیه در بچه ها پیش دبستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه در بچه ها پیش دبستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید