توافق اولیه در عراق برای نخست وزیری مجدد عبدالمهدی

به گزارش مجله فضای وب، روزنامه سعودی الشرق الاوسط می گوید احزاب بانفوذ شیعه، سنی و کُرد در مجلس عراق از نخست وزیری مجدد عادل عبدالمهدی حمایت می کنند.

توافق اولیه در عراق برای نخست وزیری مجدد عبدالمهدی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه سعودی الشرق الاوسط روز پنجشنبه از حمایت احزاب پرنفوذ و تاثیرگذار شیعه، سنی و کُرد از نخست وزیری مجدد عادل عبدالمهدی خبر داد.

این روزنامه در گزارشی به نقل از یک سیاستمدار آگاه آورده است: تلاش های جدی برای بازگرداندن عبدالمهدی اجرا شده است و نیروهای سیاسی تاثیرگذاری نیز وجود دارد که با این گزینه موافقند چه از میان احزاب شیعه و چه سنی و چه کُردها اما برای همه آنها دیدگاه مرجعیت دینی هم که خواستار انتصاب نخست وزیر جدیدی شده بود، اهمیت دارد.

این منبع اضافه نمود: تحرکات سیاسی اخیر و نشست های برهم صالح رئیس جمهور عراق با رهبران شیعه هنوز به موضعی تعیین برای حل بحران تشکیل کابینه آینده عراق دست نیافته است.

الشرق الاوسط در ادامه آورده است: در حال حاضر این گزینه مطرح نیست که طرفی تعیین نامزد نخست وزیری را معین کند بلکه این توافق میان احزاب حاصل شده که در داخل مجلس امضاهایی درباره شخصیت مد نظر برای نخست وزیری جمع شود تا در صورتی که آن شخص مامور تشکیل کابینه شود از پشتوانه محکمی در مجلس برخوردار باشد.

این در حالی است که عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق روز دوشنبه گفت که با انتها مهلت تشکیل کابینه جدید عراق، قبول مسئولیت دولت پیشبرد امور را رد می کند.

وی به مجلس پیشنهاد داد که یکی از اعضای آن یا یکی از وزراء ریاست جلسات دولت و پیشبرد امور را بر عهده بگیرند.

عبدالمهدی همچنین از مجلس خواست تا مقدمات برگزاری انتخابات پیش از موعد در تاریخ دوم دسامبر را اتخاذ کند.

محمد توفیق علاوی مامور تشکیل کابینه عراق شامگاه یکشنبه در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه گفت و صالح هم به دنبال آن گفت که طی 15 روز و بر اساس بند 75 قانون اساسی گزینه دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد کرد.

روز یکشنبه برای سومین بار نشست فوق العاده مجلس عراق برای رای اعتماد به کابینه علاوی به تعویق افتاد.

رئیس جمهور عراق در 12 بهمن علاوی را برای تشکیل کابینه معرفی کرد، اما رایزنی او با جریان های سیاسی مختلف برای تکمیل لیست وزرای خود ناکام ماند.

ائتلاف سائرون در مجلس عراق که مورد حمایت الصدر واقع شده است، روز یکشنبه پس از به تعویق افتادن مجدد نشست مجلس تاکید کرد که گروه های سیاسی که حیاتشان به سهم خواهی ها گره خورده است، نشست مجلس عراق را ناکام گذاشتند و همین طور ادامه دهند ملت علیه مجلس برمی خیزد.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 817

به "توافق اولیه در عراق برای نخست وزیری مجدد عبدالمهدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق اولیه در عراق برای نخست وزیری مجدد عبدالمهدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید