خبرنگاران جنبش خودمختاری، پیروز انتخابات پارلمانی در کوزوو شد

به گزارش مجله فضای وب، بلگراد-خبرنگاران- کمیسیون انتخابات کوزوو بر اساس اولین نتایج به دست آمده ، اعلام نمود که جنبش خودمختاری به رهبری آلبین کورتی نخست وزیر پیشین با کسب حدود 45 درصد آرا در این دوره از انتخابات پارلمانی به پیروزی رسیده است.

خبرنگاران جنبش خودمختاری، پیروز انتخابات پارلمانی در کوزوو شد

به گزارش خبرنگاران، همچنین نتایج اولیه انتخابات مجلسی در کوزوو نشان می دهد که حزب دموکراتیک کوزوو با کسب حدود 19 درصد آرا و جامعه دمکراتیک کوزوو با 13.95 درصد و پیمان برای آینده کوزوو با حدود 10 درصد آرا از دیگر احزاب سیاسی آلبانی تبار در کوزوو هستند که می توانند وارد ترکیب جدید مجلس شوند.

صرب های کوزوو که در 3 لیست انتخاباتی در این انتخابات شرکت داشتند 4.28 درصد ارا را به دست آوردند، به این ترتیب 10 کرسی در مجلس کوزوو را برای خود تضمین کردند.

آلبین کورتی رهبر جنبش خودمختاری نخست وزیر پیشین که بیشترین آرا را در انتخابات روز یکشنبه 26 بهمن ماه بدست آورد، انتظار می رود دولت جدید را در ائتلاف با دیگر احزاب تشکیل دهد.

وی در مراحل تبلیغات انتخاباتی گفته بود که در صورت پیروری در انتخابات مبارزه با فساد اقتصادی از اولویت های دولت وی خواهد بود.

مشارکت مردم در این دوره از انتخابات مجلسی 46.9 درصد از واجدین شرایط یعنی 812 هزار و 984 نفر اعلام شده است.

برای تشکیل دولت احتیاج است هر حزب یا ائتلافی از حمایت 61 کرسی در مجلس برخوردار باشد.

انتظار می رود که دولت جدید کوزوو از ائتلاف سه حزب عظیم تشکیل گردد.

در این دوره از انتخابات مجلسی که روز یکشنبه 26 بهمن 1399 برگزار گردید، رای دهندگان 120 نماینده خود را از بین افرادی که در 28 لیست انتخاباتی برای ورود به مجلس به رقابت پرداختند، انتخاب کردند.

تعداد افراد رای دهنده بنا بر اطلاعیه کمیسیون انتخابات مجلسی در کوزوو حدود یک میلیون و 800 هزار نفر بوده است.

طبق قوانین کوزوو، نامزدهای احزاب سیاسی آلبانیایی تبار برای یکصد کرسی مجلس رقابت کردند و این در حالی است که 20 کرسی دیگر برای جوامع اقلیت های ملی محفوظ و از این تعداد 10 نماینده برای نمایندگان صرب تضمین شده است.

این انتخابات هشتیمن انتخابات مجلسی در کوزوو پس از درگیری های سال 1999 میلادی در این منطقه است.تمامی انتخابات گذشته در کوزوو به صورت انتخابات زودهنگام برگزار گردیده است.

آلبانیایی تبارهای کوزوو در سال 2008 میلادی (1387) اعلام استقلال کردند.

بلگراد با ادعای این که کوزوو را استان جنوبی صربستان می داند، اعلام استقلال یکجانبه آن را قبول ندارد و خواهان ابطال سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین آمریکا کوزوو را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته اند و این در حالی است که فدراسیون روسیه، چین و صربستان از کشورهایی به شمار می فرایند که اعلام استقلال کوزوو را قبول ندارند.

منبع: ایرنا
انتشار: 23 اسفند 1399 بروزرسانی: 23 اسفند 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1478

به "خبرنگاران جنبش خودمختاری، پیروز انتخابات پارلمانی در کوزوو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جنبش خودمختاری، پیروز انتخابات پارلمانی در کوزوو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید