خبرنگاران لاوروف، جهت پر سنگلاخ مسکو - دهلی را هموار می نماید؟

به گزارش مجله فضای وب، مسکو - خبرنگاران - در سفر وزیر امور خارجه روسیه به هند که از امروز شروع شده است پیشرفت های مهمی در روابط دو کشور رخ خواهد داد؛ با این حال به گفته تحلیلگران ماموریت سرگئی لاوروف حکایت از مذاکراتی سخت دارد چرا که روابط دو طرف با خطرات فزاینده ای روبرو است.

خبرنگاران لاوروف، جهت پر سنگلاخ مسکو - دهلی را هموار می نماید؟

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه به هند سفر می نماید که اولین نقطه سفر وی به آسیای جنوبی، از جمله سفر به پاکستان خواهد بود. مذاکرات در دهلی نو زمینه را برای اجلاس روسیه و هند فراهم می نماید که سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

اگر چه بالا ونکاتش وارما، سفیر هند در فدراسیون روسیه به رسانه های مسکو گفت که با این سفر پیشرفت های مهمی در روابط دو کشور رخ خواهد داد، با این حال به گفته تحلیلگران ماموریت سرگئی لاوروف نوید مذاکراتی راحت را نمی دهد؛روابط بین دو کشور با تعداد فزاینده ای از خطرات روبرو است که اصلی ترین آنها داشتن اختلافات رور افزون با چین است. در حالی که مسکو به دلیل نابودی روابط با واشنگتن به نزدیک شدن به پکن ادامه می دهد، هند با افزایش اختلافات با چین نزدیک شدن به ایالات متحده را آغاز نموده است.

در آستانه موفقیت های مهم

مذاکرات سرگئی لاوروف در دهلی نو ادامه تماس ها و مذاکرات با دیپلمات های هندی است که آخرین انها ماه گذشته میلادی در مسکو با وردهان سرینگلا وزیر مشاور در امور خارجه هند آغاز شد.

در آستانه سفر سرگئی لاوروف، منابع مطلع گزارش دادند که یکی از موفقیت ها می تواند مجوز رسمی استفاده از واکسن ویروس کرونا ویروس اسپوتنیک وی در هند باشد. هفته گذشته، شرکتی هندی آغاز به آنالیز برنامه ای برای استفاده محدود از اسپوتنیک وی در این کشور کرد.

پیش از این، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه با شرکت های دارویی پیشرو هند برای فراوری بیش از 600 میلیون دوز واکسن روسی در این کشور توافق کرد. هند همکاری با روسیه در مبارزه با شیوع ویروس کرونا را به عنوان ابزاری جدید برای دیپلماسی می داند.

زمینه دیگر همکاری دوجانبه که در آن دستیابی به موفقیت برنامه ریزی شده، انرژی است. نتارونا کاپور، معاون وزیر نفت و گاز طبیعی هند در هنگام بازدید از پایتخت روسیه در ماه مارس ، مرکز انرژی هند را در مسکو افتتاح کرد که شامل شرکت های نفتی و گازی پیشرو این کشور (OVL، IOCL، Gail، EIL، OIL) بود.

سفیر وارما که به گفته وی قطب شمال و شرق دور در حال تبدیل شدن به مناطق اولویت دار هند هستند، شرح داد: بازار انرژی هند در حال نوسازی است و فرصت های خوبی را برای شرکای ما مثل روسیه در سرمایه گذاری سودمند متقابل در زمینه نفت، گاز، گاز مایع و فرآوری نفت و گاز فراهم می نماید.

پاول سوروکین، معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه نیز گفت: پتانسیل عظیمی برای ایجاد سرمایه گذاری متقابل و پروژه های مشترک در توسعه زمینه های جدید و بخش های جدید مانند LNG و فراوری نفت در مناطق جدید وجود دارد.

تاثیر گذاری اختلافات دهلی با پکن و دوستی با واشنگنن در روابط هند و روسیه

با این حال، همکاری راهبردی ممتاز بین مسکو و دهلی نو با تعداد فزاینده ای از خطرات روبرو است. ایالات متحده تا همین اواخر هند را تهدید به تحریم در صورت دستیابی به سامانه های موشکی ضد هوایی S-400 روسی نموده بود. اولین سفر لوید آستین وزیر دفاع جدید ایالات متحده به دهلی نو که دو هفته قبل از ورود سرگئی لاوروف انجام شد، نشان داد که هند توانایی ضربه زدن به مسئله همکاری نظامی-فنی با روسیه را دارد.

در پایتخت هند، لوید آستین موضوع برخورد ایالات متحده با هند در صورت دریافت سیستم های S-400 را رد نکرد.

تمایل دولت آمریکا برای برداشتن گامهای جدی در روابط با هند به این دلیل است که روابط با دهلی نو برای تحقق هدف اصلی خود - ایجاد کمربند مهار چین در منطقه هند و اقیانوسیه - اهمیت بیشتری پیدا می نماید.

در این شرایط، توازن بین دهلی نو و پکن که روابط آنها بیشتر و بیشتر دچار چالش می گردد برای مسکو بسیار سخت خواهد بود. در ماه های اخیر، سرگئی لاوروف مجبور شده است حداقل دو بار در خصوص این موضوع صحبت کند.

لاوروف دسامبر سال گذشته در جلسه شورای امور بین الملل روسیه گفت: بدون شک، غرب در کوشش است تا مدل تک قطبی نظم جهانی را احیا کند. کشورهایی مانند چین و روسیه به سختی تابع وی خواهند بود. اما قطب واضحی مانند هند در معرض سیاستهای بسیار پیچیده و تهاجمی غرب واقع شده است که سعی دارد آن را به بازیهای ضدچینی بکشاند، استراتژیهای هند و اقیانوس آرام را ترویج می دهد و سعی می نماید روابط و شراکت استراتژیک و ممتاز ما با هندی ها را ضعیف کند.

آنوراگ سریواستاوا سخنگوی وزارت امور خارجه هند در خصوص اظهارات سرگئی لاوروف گفت: روابط هند با هر کشور منوط به روابط آن با کشورهای ثالث نیست. ما امیدواریم که همه شرکای ما این موضوع را درک نمایند و با درک و احترام با آن رفتار نمایند.

سفیر سابق هند در مسکو، کانوال سیبال، با صراحت بیشتری صحبت کرد: در شرایطی که چینی ها ما را تهدید می نمایند و در مرز ما می نشینند، سرگئی لاوروف نباید چنین اظهارنظرهایی را مطرح می کرد.

سرگئی لاوروف در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود درباره نتایج فعالیت های دیپلماسی روسیه در ژانویه سال 2020 مجبور شد که به این موضوع داغ بازگردد.

سرگئی لاوروف گفت: روسیه دوست هند است و ما تمام کوشش خود را خواهیم کرد تا هند و چین - دو دوست و برادر عظیم ما - در صلح و آرامش با یکدیگر زندگی نمایند.

وی تأکید کرد که مسکو این اصل را نه تنها در سازمان همکاری شانگهای و اوراسیا بلکه در قالب روسیه-هند-چین نیز ترویج می نماید.

سرگئی لاوروف در خصوص مفهوم منطقه هند و اقیانوس آرام گفت: کلید توسعه روابط با هند، صادقانه ترین مصاحبه، حتی در خصوص موضوعاتی است که ما همواره در آن نقاط مشترک نمی یابیم.

با این وجود، پس از کنفرانس مطبوعاتی سرگئی لاوروف هارشد وردخان شرینگلا سفیر سابق هند در مسکو در مصاحبه ای با رسانه های روسیه بار دیگر گفت که دهلی نو استراتژی منطقه هند و اقیانوس آرام را جدا از هم نمی داند بلکه یکپارچه می داند.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1529

به "خبرنگاران لاوروف، جهت پر سنگلاخ مسکو - دهلی را هموار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لاوروف، جهت پر سنگلاخ مسکو - دهلی را هموار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید