خبرنگاران کاهش تعداد بستری های کرونا نشان دهنده آرامش پایدار بیماری در کشور نیست

به گزارش مجله فضای وب، زنجان - خبرنگاران - رییس انستیتوپاستور ایران گفت: بر اساس اطلاعات نمونه های دریافتی شبکه آزمایشگاهی کشور، آمار بستری ها رو به کاهش است اما این نکته نمی تواند تداعی گر آرامشی پایدار در خصوص این بیماری تلقی شود.

خبرنگاران کاهش تعداد بستری های کرونا نشان دهنده آرامش پایدار بیماری در کشور نیست

دکتر علیرضا بیگلری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با تاکید بر اینکه همچنان باید در تماس های اجتماعی جانب احتیاط کامل رعایت شود، افزود: طبق برآوردهای انستیتوپاستور ایران هفته آخر فروردین و هفته اول اردیبهشت معین کننده شرایط کشور در ارتباط با بیماری کرونا خواهد بود.

وی افزود: سرمایه گذاری های بسیار عالمانه و هوشمندانه ای برای افزایش و نیز نوسازی بنیادی و کامل تختهای ویژه به خصوص آی سی یوهای کشور طی سال های اخیر و با اجرای طرح تحول نظام سلامت انجام و با خدمت ایثارگرایانه کادر درمان کشور همراه شد که نقش بسزایی در خدمات رسانی مناسب به بیماران داشت.

این مسؤول ادامه داد: بر این مبنا مراقبت های بیمارستانی در کشورمان بسیار بهتر از خیلی کشورها بوده و موجب کاهش مرگ و میرها شد بطوریکه اگر تخت های ویژه کافی نبود، شاید فاجعه ای شبیه به آنچه در برخی از کشورهای غربی رخ داد در ایران هم روی می داد.

وی گفت: هرچند شیوع کرونا در ایران با اوج تحریم های ناجوانمردانه همزمان بود، اما ایثار پرمهر و زحمات شبانه روزی کادر کارآمد بهداشت و درمان ایران و نیز زیرساخت های قوی و کم نظیر حوزه سلامت کشور، تاثیر منفی این تحریم ها را تا اندازه زیادی جبران کرد.

بیگلری افزود: البته باید در نظر داشت که هر کشوری راه خاص خود را در مبارزه با کرونا پیش گرفته و هنوز نمی توان گفت کدام راه بهترین انتخاب است، اما در مقایسه با اوضاع کشورهای اروپایی و آمریکا می توان گفت که با در نظر دریافت سایه سنگین تحریمها که کاملا جدی اعمال شده، تا کنون حاصل کار حوزه سلامت کشورمان در ارزیابی های بین المللی قابل قبول بوده، که ثمره آن را باید طی هفته های آینده مشاهده کرد.

وی افزود: یکی از اقدامات انجام گرفته در شناسایی بهتر بیماران کرونایی، غربالگری بیماران سرپایی است که از هفته گذشته به عنوان پایلوت در زنجان شروع شده، که شرایط را دقیق تر نشان خواهد داد.

به گفته بیگلری، اگر در استان زنجان به ویژه بیمارستان ولیعصر(عج) به جای یک ICU مجهز و کامل، همان ICU چهار تخته قدیمی با تجهیزات فرسوده را داشت و یا تخت های ویژه بیمارستان های استان یک سوم تعداد فعلی بود، بطور مسلم، مرگ و میرهای بیشتری را شاهد می شدیم.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته گفت: تا به امروز 55 هزار و743 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 158 نفر در 24 ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به سه هزار و 452 نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور درباره آخرین شرایط ابتلای قطعی به کرونا در کشور و فوت ناشی از آن بیان نمود: از ظهر دیروز تا امروز 16 فروردین 1399 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2560 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شدند.

وی ادامه داد: مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به 55هزار و 743 مورد رسید.

جهانپور گفت: خوشبختانه تا به امروز 19 هزار و 736 نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند. متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 158 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در کشور جان خود را از دست دادند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به 3452 نفر رسید.

وی بیان نمود: 4103 نفر از بیماران در شرایط شدید این بیماری قرار دارند. مردم برای خوداظهاری غربالگری کرونا به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 897

به "خبرنگاران کاهش تعداد بستری های کرونا نشان دهنده آرامش پایدار بیماری در کشور نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش تعداد بستری های کرونا نشان دهنده آرامش پایدار بیماری در کشور نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید