خورشت آلو اسفناج ، طرز تهیه و نکات آشپزی

به گزارش مجله فضای وب، خورشت آلو اسفناج از غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی است. طرفداران خورشت ها در ایران و جهان کم نیستند. بسیاری از ما دوست داریم که این غذاها در فهرست غذاهای هفتگی ما حضور داشته باشند. خورشت در واقع به گروهی از غذاهای آب دار گفته می شود که متشکل از سبزیجات سرخ شده، حبوبات آب پز، گوشت یا مرغ هستند. جالب است که کلمۀ خورشت در واقع مشتق شده از واژۀ خورش است. خورش در زبان فارسی از برساخت های فعل خوردن است. قوت غالب مردم ایران در زمان قدیم نان بوده است. اصطلاحی تحت عنوان نان خورش نیز از اینجا نشأت گرفته است. امروزه خورشت ها معمولاً با برنج سرو می شوند.

خورشت آلو اسفناج ، طرز تهیه و نکات آشپزی

کاربرد خورشت در آشپزی ایرانی

خورشت در آشپزی ایرانی کاربرد زیادی دارد. خورشت های ایرانی معمولاً ترکیبی از گوشت، سبزیجات خشک یا تازه، حبوبات و انواع گوشت هستند. ایرانی ها در میهمانی های خود معمولاً از انواع خورشت به همراه برنج برای پذیرایی از میهمانان استفاده می کنند. همچنین این غذاها کاربرد روزمره در بسکمک از خانواده ها نیز دارند. معمولاً طرز تهیه انواع خورشت های ایرانی ساده است. تنها چیزی که باعث کیفیت و تفاوت طعم ها می شود، تبحر و تجربۀ آشپز است. زمان و ترتیب اضافه کردن مواد به یکدیگر حائز اهمیت زیادی است. خورشت آلو اسفناج نیز به همین شکل است. در این مقاله از بلاگ خبرنگاران با طرز تهیه خورشت آلو اسفناج آشنا می شویم. همچنین نکاتی برای آشپزی بهتر نیز بیان خواهیم کرد.

خورشت آلو اسفناج ؛ طرز تهیه و نکات آشپزی

خورشت آلو اسفناج یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است. این غذا در بسکمک از میهمانی ها تهیه می شود . محبوبیت زیادی نیز دارد. این خورشت با دارا بودن مواد مغذی زیاد، سلامت بدن را به ارمغان می آورد. این خورشت به دلیل داشتن اسفناج، سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. جلوگیری از سرطان، سلامت پوست و مو، استحکام استخوان ها و تقویت بافت عضلات از فواید مصرف اسفناج است. همچنین آلوی موجود در آن نیز خواص متعددی دارد که در ادامه آن ها را مرور می کنیم. در این غذا می توانید از گوشت گاو، گوسفند یا بوقلمون استفاده کرد. همچنین اگر گیاهخوار هستید یا به هر دلیل گوشت نمی خورید، می توانید آن را بدون گوشت تهیه کنید. مواد لازم و طرز تهیه خوشت آلو اسفناج را در ادامه می خوانیم.

حتما بخوانید: 6 خاصیت اعجاب انگیز آلو خشک (خواص آلو)

مواد لازم و طرز تهیه خورشت آلو اسفناج

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدود 15 دقیقه است. خورشت آلو اسفناج را می توانید در وعده های ناهار و شام استفاده کنید. زمان پخت و انتظار آن حدود 2 ساعت است. برای تهیه خورش آلو اسفناج به مواد اولیۀ زیر نیاز داریم:

  • گوشت گوسفند: 300 گرم
  • آلو خورشتی: 200 گرم
  • اسفناج: 500 گرم
  • آب: 3 پیمانه
  • پیاز میانه: 2 عدد
  • سیر: 2 حبه
  • تره: 200 گرم
  • روغن مایع: به مقدار لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم

دستور پخت خورش آلو اسفناج

بعد از آماده کردن مواد اولیه، خورشت آلو اسفناج را به شیوۀ زیر تهیه کنید:

  1. ابتدا پیازها را پوست گرفته و به خوبی بشویید. سپس یکی از آن ها را به صورت خلالی خرد کنید. قابلمه ای مناسب را روی اجاق گذاشته و مقداری روغن در آن بریزید. اجازه دهید روغن روی حرارت ملایم داغ شود. سپس پیازهای خلالی را به آن اضافه کرده و تفت دهید. بعد از نرم شدن پیازها، مقداری زردچوبه به آن افزوده و هم بزنید تا به خوبی با پیازها مخلوط شوند. تفت دادن را اندکی بیشتر ادامه دهید.
  2. گوشت گوسفند را از قبل پاک کرده و بشویید. روی تختۀ آشپزخانه، گوشت ها را به قطعات خورشتی خرد کرده و به قابلمه حاوی پیاز و روغن اضافه کنید. گوشت را تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. پس از آن، 3 پیمانه آب به آن اضافه کنید. در قابلمه را گذاشته و اجازه دهید با حرارت ملایم پخته شود.
  3. سیرها را پوست گرفته و تمیز بشویید. سیر را همراه با یکی دیگر از پیازها به صورت نگینی خرد کنید. تابۀ مناسبی را انتخاب کرده و درون آن مقداری روغن بریزید. تابه را روی حرارت ملایم قرار داده و صبر کنید تا روغن داغ شود. سیر و پیاز خرد شده را با تابه اضافه کرده و تفت دهید تا نرم شوند.

آماده کردن سبزیجات و افزودن به قابلمه

  1. اسفناج و تره را پاک کرده و بشویید. روی تختۀ آشپزخانه، اسفناج و تره را خرد کرده و به تابه اضافه کنید. تفت دادن را ادامه دهید تا سبزیجات شما به خوبی سرخ شوند. دقت کنید که عملیات سرخ کردن را به گونه ای انجام دهید که باعث از بین رفتن خواص آن ها نشود.
  2. پخته شدن گوشت را بررسی کنید. اگر گوشت شما نیم پز شده است، سبزیجات را به قابلمه افزوده و خوب هم بزنید. در قابلمه را گذاشته و اجازه دهید خورشت روی حرارت ملایم بپزد. لازم است عملیات پختن و جا افتادن خورشت طی شود یا اصطلاحاً روغن بیندازد. بعد از پخته شدن کامل خورشت، مقداری فلفل و نمک به آن اضافه کنید.
  3. آلوها را به مدت حداقل نیم ساعت از قبل درون آب بگذارید تا خیس بخورند. آلوها را در 20 دقیقۀ پایانی آماده شدن خورشت به قابلمه اضافه کنید. در نهایت می توانید یک قاشق غذاخوری آبلیمو یا آبغورۀ تازه به آن اضافه کنید. خورشت شما آماده است. نوش جان!
حتما بخوانید: 0 تا 100 طرز تهیه خورشت کرفس مجلسی

چند نکته برای آشپزی بهتر

خورشت آلو اسفناج یکی از غذاهای مقوی و پرخاصیت است. هرچند که حفظ خواص سبزیجات آن در حین آشپزی، مستلزم دقت زیادی است. پخته شدن زیاد اسفناج باعث از بین رفتن مواد معدنی موجود در آن می شود. بنابراین سعی کنید سرخ کردن اسفناج را تا حدی ادامه دهید که باعث از بین رفتن خواص آن نشود. همچنین می توانید خورشت آلو بدون اسفناج نیز تهیه کنید. برای پخت خورشت آلو اسفناج لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • برای تهیه خورشت آلو اسفناج می توانید از گوشت مرغ یا بوقلمون نیز استفاده کنید. این مورد برای افرادی که گوشت قرمز دوست ندارند یا مبتلا به مسائل فشار خون هستند مفید است. به جای گوشت گوسفند می توانید از 500 تا 700 گرم گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده کنید.
  • در برخی از شهرهای کشور و به خصوص منطقه ها شمالی، خورشت آلو اسفناج را با رب انار و گردو ساییده شده تهیه می کند. استفاده از رب انار در این غذا کاملاً سلیقه ای است. اما پیشنهاد می شود که در این صورت حتماً از گردو نیز استفاده کنید تا طبع آن گرم شود.
  • اگر از رژیم های غذایی گیاهخواری تبعیت می کنید این خورشت را بدون گوشت تهیه کنید. به این منظور همۀ مراحل را مشابه با آن چیزی که گفته شد طی کنید. می توانید از مقداری قارچ که در ابعاد درشت خرد شده است استفاده کنید.
  • برای عطر و طعم بهتر این خورشت می توانید از یک قاشق غذاخوری دم کردۀ زعفران استفاده کنید. زعفران را در مرحلۀ آخر و زمانی که خورشت آماده سرو کردن است اضافه کنید.
  • دستور پختی که در این مقاله به آن پرداختیم به منظور تهیۀ خورشت برای 4 نفر است. می توانید نسبت مواد اولیه را به هر مقداری که می خواهید تغییر دهید.
حتما بخوانید: طرز تهیه رشته پلو با مرغ و کوفته قلقلی

خورشت آلو اسفناج: یک غذای پرخاصیت و مقوی

خورشت آلو اسفناج با داشتن سبزیجات تازه، گوشت، سیر و پیاز، یک غذای کامل و مقوی به شمار میرود. اسفناج یکی از سبزیجات برگ دار مشهور است. این سبزی فواید متعددی برای بدن دارد. اسفناج یکی از منابع مهم انواع ویتامین هاست و در عین حال، کالری کمی دارد. فیبر موجود در اسفناج به تنظیم و حفظ قند خون در بدن کمک زیادی می کند. برگ اسفناج حاوی ویتامین های K، A و C است. این سبزی منبعی عالی از مواد معدنی نظیر منگنز، منیزیم، فولات و آهن است. همچنین اسفناج خام حاوی کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین ای است. پخته شدن اسفناج باعث از بین رفتن مقادیری از این مواد معدنی می شود. خواص اسفناج برای سلامتی بدن را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • از بدن در برابر سرطان محافظت می کند.
  • باعث کاهش ریسک حملات قلبی می شود.
  • منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
  • سطح قند خون را ثابت می کند.
  • به حفظ سلامت چشم ها کمک می کند.
  • باعث تقویت سلامت استخوان ها می شود.
  • دردهای عضلانی را برطرف می کند.
  • باعث سلامت پوست، مو و ناخن می شود.
  • به کاهش وزن کمک می کند.
  • گوارش را بهبود می بخشد.
  • منجر به درمان آسم می شود.
  • بدن را سم زدایی می کند.
  • سلامت و بهبود عملکرد مغز را در پی دارد.

آلو نیز به عنوان یک میوۀ تابستانی، منبعی عالی از فیبر و آنتی اکسیدان است. این میوه در درمان یبوست، دیابت و پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان مؤثر است. همچنین مصرف آلو باعث سلامت استخوان ها، بهبود سلامت شناختی، تقویت سیستم ایمنی و مهار رادیکال های آزاد در بدن می شود. با این همه می توان دریافت که خورشت آلو اسفناج نه تنها لذیذ و خوشمزه است بلکه غذایی کامل و مقوی به شمار میرود.

سخن آخر

خورشت آلو اسفناج یکی از غذاهای کامل و خوشمزه است. تهیۀ این غذا بسیار ساده بوده و در کمتر از 2 ساعت آماده می شود. این خورشت را می توانید همراه با برنج یا با نان مصرف کنید. خورشت ها به دلیل دارا بودن مواد مغذی مختلف و گروه های غذایی متنوع، نقش مهمی در سلامت بدن دارند. این غذاها همچنین به عنوان غذاهای اصیل ایرانی شناخته می شوند. هرچند که تهیۀ خورشت در بسکمک از فرهنگ های غذایی رایج است. خورش آلو اسفناج را در خانه تهیه کنید و رونق تازه ای به میهمانی های خود ببخشید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2049

به "خورشت آلو اسفناج ، طرز تهیه و نکات آشپزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشت آلو اسفناج ، طرز تهیه و نکات آشپزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید