رونمایی از فناوری جدیدی در صنعت حفاری نفت و گاز توسط ایرانیان

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران، مهندس حسینعلی حاجیلو، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف گفت: پروژه پژوهشی تدوین فناوری، طراحی و ساخت دستگاه لوله مغزی با حمایت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران در این سازمان در حوزه ساخت تجهیزات نفتی اجرا شده است.

رونمایی از فناوری جدیدی در صنعت حفاری نفت و گاز توسط ایرانیان

وی با اشاره به مزایای استفاده از این دستگاه مطرح کرد: در گذشته بازدید و سرویس چاه های نفت به صورت سنتی با استفاده از دکل های تعمیراتی انجام می شد؛ اما با استفاده از دستگاه لوله مغزی سیار علاوه بر کاهش هزینه و زمان می توان کیفیت و خدمات سرویس چاه های نفت و گاز را ارتقاء بخشید.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف با بیان مزایای مختلف این دستگاه،گفت: تجهیزات دستگاه لوله مغزی سیار روی دو تریلر نصب می گردد و می توان آن را به سرعت جابجا کرد و پس از انجام عملیات مورد نظر بر روی چاه های نفت و گاز نسبت به جمع آوری آن اقدام کرد. انواع پیشرفته تر دستگاه های لوله مغزی سیار برای انجام عملیات حفاری در چاه های نفت، به خصوص حفاری های مورب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین طراحی و ساخت داخل این دستگاه، ارتقاء و بهینه سازی دستگاه های خارجی موجود را نیز امکان پذیر می نماید.

حاجیلو اضافه کرد: در این فناوری، لوله ای به طول چند کیلومتر وارد چاه نفت می گردد که از طریق آن ابزارهای بازدید و سرویس به عمق چاه ارسال شده و عملیات مختلف تعمیر و احیای چاه نفت صورت می گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به این که فناوری ساخت این دستگاه در اختیار کشورهای معدودی مانند آمریکا و کانادا است، گفت: طراحی و ساخت این دستگاه از طریق مهندسی معکوس انجام نشده، بلکه در این طرح با ملاحظه نمونه های موجود و با همکاری کارشناسان شرکت ملی حفاری ایران اقدام به طراحی محصول نموده ایم. همچنین با توجه به اینکه این طرح برای نخستین بار در کشور در حال اجرا است، امیدواریم در آینده ضمن فراوری تعداد بیشتری از این دستگاه کمکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با اشاره به تکنولوژی دستگاه لوله مغزی سیار (Coiled Tubing Unit) اعلام نمود: این دستگاه که از تکنولوژی های نوین در صنعت حفاری به شمار می رود، شامل یک لوله فولادی پیوسته بدون انقطاع به طول چند هزار متر است که بر روی قرقره ای گردان پیچیده شده است. امکان راندن ایمن لوله به درون چاه های نفت و گاز از طریق این دستگاه فراهم می گردد. عملیات مختلف تعمیر، احیاء، سرویس، اندازه گیری و انگیزش چاه از طریق راستا ارتباطی این لوله انجام می گردد و دستگاه لوله مغزی سیار در مقایسه با دکل حفاری از مزایای مختلفی برخوردار است، از جمله این مزایا، کاهش قابل توجه هزینه ها و سرعت بالای عملیات این دستگاه است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 412

به "رونمایی از فناوری جدیدی در صنعت حفاری نفت و گاز توسط ایرانیان" امتیاز دهید

1 کاربر به "رونمایی از فناوری جدیدی در صنعت حفاری نفت و گاز توسط ایرانیان" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از فناوری جدیدی در صنعت حفاری نفت و گاز توسط ایرانیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید