سال آینده ابررایانه ایرانی سیمرغ با قدرتی صد برابر رونمایی می شود

به گزارش مجله فضای وب، سال آینده، ابررایانه ایرانی سیمرغ با قدرتی صد برابر نمونه های قبلی رونمایی می شود.

سال آینده ابررایانه ایرانی سیمرغ با قدرتی صد برابر رونمایی می شود

این خبری است که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در توییتی رسانه ای کرد. وزیر ارتباطات می گوید این ابررایانه برای حمایت از کسب وکارها با هدف توسعه هوش مصنوعی به مردم خدمت خواهد کرد.

وزیر ارتباطات بدون اشاره به مرکز سازنده این ابررایانه یا جزئیات دیگری از آن، در توییت خود فقط اشاره می کند سازندگان ابررایانه سیمرغ جوانانی خلاق هستند که می خواهند آینده روشنی برای ایران رقم بزنند.

ابررایانه سیمرغ، اولین ابررایانه ساخت داخل کشور نیست. طی سال های گذشته، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف و چند مرکز علمی دیگر اقدام به ساخت ابررایانه هایی کردند و اکنون در حال استفاده هستند ولی این ابررایانه ها کاربردها و قدرت پردازشی محدودی داشته و با قدرتمندترین ابررایانه های ساخته شده در جهان فاصله زیادی داشتند.

اکنون، وزیر ارتباطات می گوید ابررایانه ایرانی سیمرغ قدرتی صد برابر نمونه های قبلی خواهد داشت که نویدبخش ساخت ابررایانه ای با مختصات پردازشی به روزتری است.

جنگ قدرت ساخت ابررایانه

ساخت ابررایانه توسط کشورها یک امر رایج و مرسوم است. امریکا و چین دو ابرقدرت فعلی جهان از نظر ساخت ابررایانه هستند و یک جنگ قدرت سرد در این زمینه به راه انداختند.

ابررایانه ها در جهانی امروز کاربردهای بسیار موثر و حساسی دارند. پیش بینی آب وهوا، تحقیقات علمی، مصارف نظامی، حل معماهای پیچیده طبیعی و ریاضی برخی از کاربردهای ابررایانه ها هستند.

بسیاری از کشورها سعی می کنند فناوری های ساخت ابررایانه ها را بومی کنند. مثلا، چین به تدریج در تلاش است از صفر تا صد ساخت یک ابررایانه را در داخل خاک کشورش و توسط شرکت های فناوری متعلق به خودش انجام دهد تا هیچ قطعه و بخشی از ابررایانه ها حتی پردازنده ها وابسته به شرکت ها و کشورهای دیگر نباشد.

چین برای ساخت پردازنده های ابررایانه ها، سرمایه گذاری بسیار عظیمی کرده و به ده ها شرکت تحقیقاتی، بودجه هایی چند صد میلیون دلاری می پردازد تا فناوری های ساخت تراشه های محاسباتی قدرتمندتر از نمونه های فعلی را توسعه دهند.

البته، ابررایانه ها جزو پیچیده ترین سیستم های محاسباتی بشر تا کنون هستند و ساخت یا توسعه آن ها به سادگی امکان پذیر نیست و هزینه های ساخت بسیار بالایی هم دارند.

ای کاش وزیر جوان ارتباطات ایران اشاره هایی هم به قدرت و ظرفیت ابررایانه سیمرغ می کردند تا جامعه ایران با هیجان بیشتری منتظر رونمایی از آن بودند.

منبع: یک پزشک
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 385

به "سال آینده ابررایانه ایرانی سیمرغ با قدرتی صد برابر رونمایی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال آینده ابررایانه ایرانی سیمرغ با قدرتی صد برابر رونمایی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید