شاهین سایپا یا کِی 132، کدام ارزش خرید دارد؟

به گزارش مجله فضای وب، خبرنگاران: مقایسه نسل جدید محصولات خودروسازان ایرانی شاهین سایپا یا کی 132 ایران خودرو، کدام خودرو ارزش خرید دارد؟

شاهین سایپا یا کِی 132، کدام ارزش خرید دارد؟

خروج شرکای اروپایی و چینی خودروسازان ایرانی در دور جدید بازگشت تحریم ها، موجب توقف یا کاهش شدید تیراژ فراوری بعضی خودرو های محصول قرارداد های فراوری مشترک با این شرکای عهد شکن شد. با این شرایط فراوری مشترک انواع رنو تندر 90، ساندرو، سیتروئن c3، مدل های جدید محصولات پژو و اغلب برند های چینی در کشورمان متوقف شد یا به حداقل رسید.

این اقدام شرکای خارجی موجب تحمیل تعهدات معوق پیش فروش این خودرو ها به خودروسازان ایرانی شد، اما در نهایت خودروسازان از ایفای این تعهدات با تحویل بعضی خودرو های ثبت نامی یا جایگزینی آن با خودرو های داخلی خبر دادند. این فرایند موجب شد تا پروژه های طراحی و فراوری خودرو های داخلی روی بعضی پلت فرم های داخلی یا تغییر در پلت فرم بعضی از شرکای قبلی در دستور کار خودروسازان قرار گیرد.

شاید بتوان دو محصول جدید ایران خودرو و سایپا یعنی سدان های کی 132 و شاهین را که این روز ها پیش فروش آن به مشتریان آغاز شده است حاصل این رویکرد دانست. اما کدام یک از این دو خودرو با توجه به مشخصات فنی و رفاهی ارزش خرید دارد؟

زمزمه های عرضه محصولات تازه وارد ایران خودرو و سایپا از نیمه دوم سال گذشته به گوش می رسید. ایران خودرو که پس از خروج پژو از ایران پروژ ه های فراوری مشترک خودرو های پژو 2008، 301 و 508 را با وجود داخلی سازی بالای بعضی از این محصولات مانند پژو 301 از دست رفته می دید، فراوری محصولات جدیدی را با تغییر در پلت فرم این خودرو در دستور کار قرار داد. می توان گفت خودرویی که اخیر با عنوان کی 132 توسط این گروه خودروسازی به مشتریان پیش فروش شده، حاصل این تغییر رویکرد بوده است.

در نقطه مقابل، سایپا نیز که پروژ ه های فراوری مشترک بعضی خودرو های چینی و اروپایی اش در دور جدید تحریم ها متوقف شده بود فراوری خودرو های جدید با تغییر بعضی پلت فرم ها را در دستور کار قرار داد. طراحی و فراوری خودرویی که ابتدا با نام رهام به بازار معرفی گردید و در ادامه به شاهین تغییر نام یافت، از دستاورد های تمرکز این خودروساز ایرانی بر بومی سازی فراوری خودرو بوده است. فارغ از کم و کیف چگونگی طراحی و ساخت اینگونه خودروها، آنچه مسلم است اینکه این روز ها بازار خودروی ایران با تنوع کم در سبد عرضه خودروسازان روبرو است؛ شرایطی که باعث شده ایران خودرو و سایپا به فراوری سدان های مذکور در چند تیپ و مدل با مشخصات فنی، امکانات رفاهی و البته قیمت های متفاوت روی آورند.

آنالیز کم و کیف مشخصات و قیمت خودرو های کی 132 ایران خودرو و شاهین سایپا بیانگر تداوم رقابت این دو خودروساز برای حفظ یا افزایش سهم بازار است، اما کدام یک از این دو خودرو با توجه به مشخصات فنی، امکانات رفاهی و قیمت برای مشتریان جذاب تر بوده و ارزش خرید دارد. شاید بتوان شاهین و کی 132 را نخستین کوشش خودروسازان ایرانی برای طراحی، ساخت و فروش نسل جدید خودرو ها و این موضوع را نقطه قوتی در رقابت خودروسازانی دانست که تا چندی پیش برای فروش انواع پراید و پژو به رقابت می پرداختند.

می توان گفت که شاهین و کی 132 آغاز یک تجربه تازه در صنعت خودروی ایران است که اگر کیفیت ساخت و توانمندی این خودرو ها مطابق مشخصاتی باشد که این دو خودروساز اعلام نموده اند، شاید ارزش داشته باشد تا مشتریان چشم انتظار خرید این خودرو ها بمانند؛ مشتریانی که سال جاری در طرح های پیش فروش ایران خودرو و سایپا برای خرید این خودرو ها ثبت نام نموده اند.

چرخش از رهام به شاهین

شاهین همان خودروی به روز شده ای است که سایپا در سال گذشته از آن با نام رهام رونمایی کرد؛ خودرویی که هنوز به بازار عرضه نشده و حتی در خصوص بعضی مشخصات فنی و امکانات رفاهی آن نیز اختلاف نظر هایی وجود دارد. این شرایط موجب شده تا حدس و گمان های مختلفی در خصوص سیستم پیشرانه شاهین و شباهت های آن به موتور برلیانس چینی یا ساخت جعبه دنده شاهین توسط یک شرکت کره ای و تفاوت های آن با جعبه دنده ساینا اتومات و کوییک اتومات مطرح گردد.

حتی هنوز شتاب صفر تا صد انواع دنده دستی و اتوماتیک و میزان مصرف سوخت ترکیبی این مدل های شاهین نیز به درستی مشخص نیست. این محصول که در 2 مدل گیربکس دستی و دنده اتومات فراوری خواهد شد، هزار و 260 کیلوگرم وزن، 4.4متر طول، 1.7 متر عرض و 1.5 متر ارتفاع دارد و از ظرفیت اسمی صندوق عقب 420 لیتری و رینگ های 15 اینچی آلومینیومی برخوردار است. این خودرو حجم موتوری برابر با 1500 سی سی خواهد داشت و ظرفیت باک آن به 42 لیتر می رسد.

خودرویی در جست وجوی نام و نشان

کی 132 نام موقت جدیدترین محصولی است که ایران خودرو با رونمایی و پیش فروش آن به بازار سعی در جایگزینی آن با پروژه فراوری مشترک پژو 301 دارد؛ خودرویی که این شرکت هنوز به دنبال انتخاب نام و نشانی درخور برای آن است و ادعا می گردد که طراحی و ساخت آن بر مبنای پلت فرم پژو301 بوده است. این خودرو که از نظر فیس لیفت نیز شباهت های زیادی با پژو 301 با تغییراتی در قسمت عقب دارد، در دو نسخه گیربکس دستی و دنده اتومات به بازار می آید.

حجم موتور هر دو مدل 1600سی سی، شتاب صفر تا صد نمونه دستی 9.5 ثانیه و اتومات 11.5ثانیه است. هر دو مدل اتوماتیک و دستی این خودرو 4.5 متر طول، حدود 1.7 متر عرض و 1.4 متر ارتفاع دارد. نمونه دستی این خودرو هزار و 150 کیلوگرم و نوع اتومات هزار و 190 کیلوگرم وزن و با ظرفیت اسمی صندوق عقب 460 لیتری دارای صندوق عقبی عظیم تر نسبت به شاهین است. از نظر امکانات رفاهی و آپشن نیز این خودرو در مقایسه با شاهین سایپا به خصوص در تیپ های پایه دارای فزونی محسوسی است؛ چرا که سایپا اغلب تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی را از مدل پایه شاهین حذف و به تیپ های اتوماتیک منتقل نموده است.

قیمت و عملکرد؛ معیار نهایی اقبال مشتریان

با توجه به شرایط این روز های بازار خودرو، قیمت، عاملی مشخص نماینده در اقبال مشتریان به این دو محصول خواهد بود. با وجود این هنوز قیمت نهایی دو خودرو مشخص نشده، اما با توجه به تکالیف قانونی پیش فروش محصولات خودروسازان مبنی اینکه میزان پیش پرداخت در طرح های پیش فروش یا مشارکت در فراوری این شرکت ها نصف قیمت روز خودرو خواهد بود، می توان با قیمت های مصوب کنونی شورای رقابت، نرخ فروش این خودرو ها را تخمین زد.

سایپا در اطلاعیه طرح پیش فروش خود مبلغ پیش پرداخت در نظر گرفته شده برای شاهین را 80 میلیون تومان اعلام نموده که با این فرایند می توان گفت قیمت کنونی شاهین با گیربکس دستی حدود 160 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. اما با توجه به درخواست هر سه ماه یک بار خودروسازان برای افزایش قیمت ها، احتمال افزایش نرخ مصوب این خودرو و نزدیک ترین زمان عرضه شاهین به بازار تا اسفند ماه سال جاری، به نظر می رسد قیمت شاهین تا زمان تحویل به حدود 210 میلیون تومان هم برسد.

ایران خودرو نیز در اطلاعیه پیش فروش کی 132 مبلغ پیش پرداخت را 119 میلیون و 900 هزار تومان برای نوع دنده ای و 149میلیون و 900 هزار تومان برای نسخه اتوماتیک در بازه زمانی تحویل 12 تا 24 ماهه اعلام نموده است. درصورتی که مبلغ پیش پرداخت را نصف قیمت خودرو لحاظ کنیم، می توان گفت که قیمت فعلی کارخانه برای فروش کی 132 دنده دستی حدود 240میلیون و برای کی 132 دنده اتوماتیک 300میلیون تومان است.

کلام آخر اینکه سدان های نوبرانه ایران خودرو و سایپا برای به دست آوردن سهم بازار با توجه به قیمت و مشخصات فنی و امکانات رفاهی جدالی سخت با بعضی خودرو های رده قیمتی موجود در بازار خواهند داشت؛ موضوعی که حتی بعضی مدیران این شرکت های خودروسازی نیز به آن اذعان داشته و دنا پلاس، جک J4، بسترن B30 و آریزو 5 را از جمله رقبای این سدان های تازه وارد تلقی می نمایند. حال باید دید که عملکرد فنی و امکانات رفاهی این خودرو ها قادر به ترغیب مشتریان به خرید آن ها در مقایسه با رقبای فعلی خواهد بود؟

منبع: روزنامه همشهری

منبع: برترین ها
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1210

به "شاهین سایپا یا کِی 132، کدام ارزش خرید دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاهین سایپا یا کِی 132، کدام ارزش خرید دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید