شرایط جوی موجود تهدیدی برای آثار تاریخی استان کردستان نیست

به گزارش مجله فضای وب، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، شرایط جوی موجود تهدیدی برای آثار تاریخی استان کردستان نیست.

شرایط جوی موجود تهدیدی برای آثار تاریخی استان کردستان نیست

منصور مهرزاد، سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان درباره شرایط آثار تاریخی و باستانی این استان با توجه به برودت هوا و اعلام هشدار نارنجی در بسیاری از منطقه ها کشور گفت: بیشتر آثار تاریخی کردستان محفوظ هستند و بناهایی که بیشتر در معرض عوامل جوی قرار دارند، در سالهای گذشته محافظت و برطرف خطر شده اند. گاهی به صورت موردی پیش می آید که سانحه هایی مانند زلزله باعث ایجاد ترکهایی در بناها گردد، اما برای این موارد هم اقدامات حفاظتی لازم را انجام داده ایم.

او اضافه نمود: در حال حاضر مسئله ای در آثار تاریخی نداریم و اگر به صورت موردی به ما اطلاع رسانی نمایند، سریع اقدامات لازم حفاظتی را انجام می دهیم. از سال گذشته هم طبق قانون تعداد زیادی از بناهای تاریخی را به بخش خصوصی واگذار کردیم و با همکاری آنها این بناها را بازسازی و احیا نموده ایم و بعضی هم تغییر کاربری داشته اند. از این نظر هم مسئله ای در این بناهای تاریخی نداریم و بخش خصوصی اقدامات حفاظتی را برای آنها انجام داده است.

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: هر سال در استان کردستان شاهد برف و باران هستیم و این شرایط آب و هوایی برای ما عجیب و کنترل نشده نیست. شاید در استانهای دیگر این شرایط آب و هوایی اضطراری باشد، اما برای کردستان این شرایط عادی است و بر همین اساس پایش ها و اقدامات حفاظتی صورت گرفته و همواره آمادگی لازم را برای حفظ بناهای در خطر داریم.

مهرزاد درباره شرایط کاوش و بازسازی در این شرایط آب و هوایی اظهار کرد: فصل انجام کاوش و بازسازی در کردستان تمام شده است، موردی نداشتیم که بخاطر این شرایط جوی کاوش یا بازسازی آن متوقف شده باشد. بعلاوه آخرین کاوشی که صورت گرفته به سد نیاباد مربوط است که برنامه های مطالعاتی و کاوش آن از سال 1396 شروع شد. کاوشی را هم برای شناسایی در اطراف قلعه حسن آباد انجام دادیم و دیگر موردی برای کاوش نداشتیم.

او اعلام کرد: محوطه های تاریخی کردستان که شناسایی و ثبت ملی شده ، در خطر نیستند و خاک حافظ آنهاست. این محوطه ها برای آیندگان هستند و احتیاج به کاوش ندارند. ما کاوش را برای محوطه هایی انجام می دهیم که مواردی برای شناسایی وجود داشته باشد یا سد در آنجا احداث گردد. امروز توانایی حفاظت از تپه های باستانی وجود ندارد و برترین راه حفظ آنها این است که کاوش نشوند.

احتمال مسدود شدن مسیرهای روستایی در کردستان

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع کردستان درباره شرایط خدمت رسانی به مسافران گفت: راه ها و مسیرهای رفت و آمد برای مسافران پاکسازی شده است. برای مسافرانی که به وسیله جاده به کردستان می آیند، تا همدان مسئله ای وجود ندارد، اما بعد از آن به زنجیر چرخ احتیاج دارند. در واقع مشکل بین جاده ای نداریم. مسیرهای رفت و آمد در روستاها ممکن است بسته شوند. البته یکی دو روز آینده پاکسازی این مسیرها نیز انجام می گردد.

مهرزاد اضافه نمود: راههای روستاهایی مانند زیویه که مقصد گردشگران است، بسته شده که در روزهای آینده بزودی پاک می شوند. همکاران ما در راهداری در پاکسازی راه ها و جاده ها فوری اقدام می نمایند و اماکن توریستی را در اولویت قرار داده اند. ممکن است راههای روستاهای گردشگری چندین ساعت بسته شوند اما به سرعت راههای آن پاکسازی می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 دی 1401 بروزرسانی: 28 دی 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2180

به "شرایط جوی موجود تهدیدی برای آثار تاریخی استان کردستان نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط جوی موجود تهدیدی برای آثار تاریخی استان کردستان نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید