ضوابط جدید اجرایی صدور و انتقال چک

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران، به اطلاع هموطنان عزیز می رساند، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در راستای اجرای ماده 21 مکرر قانون اصلاح قانون صدور چک، مصوب مورخ سیزدهم آبان ماه یک هزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی، نسبت به آماده سازی زیرساخت ها و درگاه های ارتباطی به منظور اجرای تکالیف قانونی برعهده نظام بانکی کشور اقدام و امکانات لازم برای ایجاد دسترسی صادرکنندگان و دریافت کنندگان چک را به سامانه صیاد فراهم نموده است.

ضوابط جدید اجرایی صدور و انتقال چک

باتوجه به این که به موجب مفاد ماده یادشده صدور و انتقال هر برگه چک مستلزم ثبت در سامانه صیاد است، از تاریخ بیست و دوم آذرماه سال جاری، صادرنمایندگان و دریافت نمایندگان چک موارد زیر را مدنظر قرار دهند:

1- بر اساس تبصره 1 ماده فوق، از تاریخ 22 آذر ماه 1399 لازم است تمام چک ها در وجه ذی نفع تعیین صادر شوند. همچنین ثبت انتقال چک در سامانه صیاد جایگزین پشت نویسی چک خواهد بود.

2- تمام دارندگان دسته چک موظفند پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را به همراه اطلاعات دریافت نماینده آن (شامل شناسه ملی /کد ملی ذی نفع، مبلغ و تاریخ سررسید) در سامانه صیاد ثبت نمایند. بدین منظور صادرنماینده چک می تواند به وسیله درگاه های نوین بانک افتتاح نماینده و نگهدارنده حساب جاری وی (شامل اینترنت بانک و همراه بانک) و یا برنامک های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور به سامانه یاد شده دسترسی داشته و نسبت به ثبت چک اقدام کند.

* شناسایی صادرنماینده چک و حصول اطمینان از ثبت اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرایند احراز هویت توسط بانک و یا برنامک موبایلی است، که احراز هویت در برنامک های موبایلی به صورت زیر انجام می گردد:

الف - انطباق شماره تلفن صادرنماینده چک با کد ملی وی؛

ب - استفاده از یکی از کارت های بانکی صادرنماینده چک.

به عبارت دیگر صادر نماینده چک می تواند با به کارگیری یکی از کارت های بانکی خود که توسط بانک صادرنماینده چک در اختیار وی قرار گرفته و با استفاده از سیم کارت ثبت شده به نام وی، اقدام به ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد کند.

3- به منظور آنالیز صحت اطلاعات چک ثبت شده، دریافت نماینده چک امکان اخذ استعلام از سامانه صیاد را داشته و پس از حصول اطمینان از تطبیق اطلاعات ثبت شده با اطلاعات مندرج در برگه چک نسبت به تائید اطلاعات چک دریافتی اقدام می نماید. همچنین چنانچه دریافت نماینده چک پس از تایید اطلاعات آن، متمایل به انتقال چک به شخص دیگری باشد، این امکان در سامانه یاد شده با ثبت تعیینات ذی نفع جدید (ثبت شناسه /کد ملی وی) برای وی فراهم است.

* شناسایی دریافت نماینده چک و حصول اطمینان از تایید اطلاعات چک توسط وی مستلزم انجام فرآیند احراز هویت توسط بانک و یا برنامک موبایلی است، که احراز هویت در برنامک های موبایلی به صورت زیر انجام می گردد:

الف - انطباق شماره تلفن دریافت نماینده چک با کد ملی وی؛

ب - استفاده از یکی از کارت های بانکی دریافت نماینده چک.

به عبارت دیگر دریافت نماینده چک می تواند با به کارگیری یکی از کارت های بانکی متعلق به خود و با استفاده از سیم کارتی که به نام وی ثبت شده است، اقدام به تایید اطلاعات چک و یا انتقال آن به شخص دیگر در سامانه صیاد کند.

با توجه به اهمیت چک در مبادلات تجاری کشور به عنوان یکی از ابزارهای پرداخت غیرنقدی و مهم در نظام پرداخت کشور، نظرداشت معضلات و مسائل مالی ناشی از بیماری کرونا برای بعضی از کسب وکارها و همچنین در راستای فرهنگ سازی و ایجاد فرصت مناسب به منظور برقراری ارتباط عموم مردم با سامانه صیاد، ضمن تاکید بر ضرورت ثبت اطلاعات چک توسط صادرنمایندگان آن در سامانه ذکر شده براساس روال اجرایی تمهید شده به توضیح فوق، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور حداکثر تعامل و همکاری لازم را با عموم مردم به منظور پیشگیری از بروز هرگونه چالش های احتمالی ناشی از اجرای فرآیند ثبت و نقل و انتقال چک را به عمل می آورد و کارسازی چک ها تا اطلاع ثانوی همانند گذشته تداوم می یابد.

منبع: روابط عمومی بانک مرکزی

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1328

به "ضوابط جدید اجرایی صدور و انتقال چک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضوابط جدید اجرایی صدور و انتقال چک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید