طبع انار سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات انار)

به گزارش مجله فضای وب، لواشک انار، ترشک انار، آب انار و هر چی چیزی که انار داشته باشد، بسیار پرطرفدار و وسوسه برانگیز است. به دلیل برداشت انار در پاییز، نام این میوه همواره ما را به یاد شب های طولانی زمستان به خصوص شب یلدا می اندازد و در کنار خانواده خوردن انار، یک تفریح عالی در این شب ها محسوب می گردد. طبع انار و مواد مغذی موجود در این میوه بهشتی، آن را به یک داروی معجزه آسا برای درمان بعضی از بیماری ها در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع انار سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات انار)

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و سفر بیشتر بدانید.

در این مقاله ابتدا طبع انار از نظر طب سنتی را بیان نموده و پس از آن خواص درمانی این میوه خوشرنگ را آنالیز خواهیم کرد.

طبع انار در طب سنتی چیست؟

مزاج انار از نظر طب سنتی سرد و خشک است و انواع مصلحات آن گلاب و گلپر معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکگلپر، گلاب

خواص باور نکردنی انار

1. دارای اثرات ضد التهابی قدرتمند

انار دارای خواص ضد التهابی و انواع آنتی اکسیدان های قوی است. این مواد می توانند التهابات را در دستگاه گوارش و همچنین در سرطان سینه و سلول های سرطانی روده عظیم کاهش دهند. به علاوه، یک مطالعه 12 هفته ای در مبتلایان به دیابت نشان داد که خوردن یک فنجان (250 میلی لیتر) آب انار در روز حدود 30% از علائم التهابی در بدن را کاهش می دهد.

التهاب مزمن یکی از عوامل اصلی بروز بسیاری از بیماری های جدی است. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری های قلبی، سرطان، دیابت نوع 2، آلزایمر و حتی چاقی اشاره نمود.

2. درمان آرتروز و درد مفاصل

آرتروز انواع مختلفی دارد، اما بیشتر آن ها نوعی التهاب در مفاصل را ایجاد می نمایند. با توجه به اینکه ترکیبات گیاهی موجود در انار دارای اثرات ضد التهابی هستند، منطقی است که می توانند به درمان آرتریت یاری نمایند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره انار می تواند آنزیم هایی را که به مفاصل افراد مبتلا به آرتروز آسیب می رسانند را از بین ببرد.

3. یاری به درمان سرطان پروستات

سرطان پروستات، نوعی سرطان در آقایان است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره انار، فراوری مثل سلول های سرطانی را کند می نماید و حتی باعث القاء آپوپتوز یا مرگ سلولی در سلول های سرطانی می گردد. آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) یک نشانگر خون برای سرطان پروستات است. مردانی که میزان PSA آن ها در مدت زمان کوتاهی دو برابر می گردد، در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات هستند. جالب است بدانید که، یک مطالعه انسانی نشان داد نوشیدن 8 اونس (237 میلی لیتر) آب انار در روز، زمان دو برابر شدن PSA را از 15 ماه به 54 ماه افزایش داده است، که از نظر پزشکی رقم قابل توجهی در بهبودی و پیشگیری از این سرطان است.

4. جلوگیری و درمان سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع ترین انواع سرطان در زنان است. مصرف آب انار، فراوری سلول های سرطانی سینه را هم مهار می نماید و حتی بعضی از آن ها را به طور کامل از بین می برد. برای اثبات میزان تاثیر انار بر این سلول ها به طور کامل، به تحقیقات بیشتری احتیاج هست.

5. کاهش فشار خون

فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی بروز سکته های قلبی است. در یک مطالعه، افراد مبتلا به فشار خون بالا بعد از مصرف 5 اونس (150 میلی لیتر) آب انار در روز به مدت دو هفته، فشار خونشان به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرد. بنابراین نوشیدن آب انار به طور منظم، به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می گردد.

بیشتر بدانید: راه های پایین آوردن فشار خون

6. یاری به بهبود حافظه با مصرف تنها 2 گرم آب انار

یک مطالعه در بیماران جراحی شده، نشان داد که تنها 2 گرم عصاره انار بعد از عمل، از نقص حافظه جلوگیری می نماید. همچنین یک مطالعه دیگر روی 28 سالمند با مشکل اختلال در حافظه نشان داد که مصرف 8 اونس (237 میلی لیتر) آب انار در روز به طور قابل توجهی اختلالات کلامی و بینایی را بهبود می بخشد. تاثیرات مصرف انار بر حافظه از ابتلا به بیماری آلزایمر در عظیمسالان نیز پیشگیری می نماید.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی برای تقویت حافظه از نظر طب اسلامی، سنتی و مدرن

7. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

اسید پونیکئیک، اسید چرب اصلی موجود در انار، در مقابله با چندین مرحله در فرایند بیماری های قلبی تاثیرگذار است. یک مطالعه 4 هفته ای در 51 نفر با سطح تری گلیسیرید بالا، نشان داد که مصرف 800 میلی گرم روغن دانه انار در روز به طور قابل توجهی تری گلیسیرید را کاهش می دهد و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می نماید.

در مطالعه دیگری تأثیر آب انار در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و کلسترول بالا آنالیز شد، که در انتها کاهش قابل توجهی در میزان کلسترول خون مشاهده شد. کلسترول بالا دومین عامل بیماری های قلبی است، که مصرف این میوه خوش طعم، آن را کاهش می دهد.

8. درمان عفونت های باکتریایی و قارچی

ترکیبات گیاهی موجود در انار می توانند به مبارزه با میکروارگانیسم های مضر یاری نمایند. به عنوان مثال، در آزمایشات صورت گرفته نشان داده شده است که آن ها با بعضی از انواع باکتری ها و همچنین مخمرهایی به نام آلبیکنس مبارزه می نمایند. به علاوه، اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی انار از عفونت و التهابات دهان و لثه نیز جلوگیری می نماید.

9. یک انرژی زای واقعی برای ورزشکاران!

انار سرشار از ماده ای به نام نیترات است. نیترات عملکرد ورزشی را در ورزشکاران بهبود می بخشد. یک مطالعه روی 19 ورزشکار که روی یک تردمیل به صورت حرفه ای کار می کردند انجام شد؛ این مطالعه نشان داد که مصرف یک گرم عصاره انار، 30 دقیقه قبل از ورزش، باعث افزایش چشمگیر جریان خون، به تأخیر افتادن آغاز خستگی و افزایش راندمان ورزش می گردد.

بیشتر بدانید: خواص انار برای پوست

10. خواص انار برای سرماخوردگی

انار یکی دیگر از میوه هایی است که برای درمان سرماخوردگی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، و نحوه استفاده از انار برای درمان سرماخوردگی به مطلب خواص انار پخته برای درمان سرماخوردگی مراجعه کنید.

سخن آخر

انار با توجه به مواد معدنی و انواع ویتامین های مورد احتیاج بدن که در خود دارد، می تواند یک میان وعده عالی برای دورهمی های خانوادگی باشد. از طرفی علاوه بر مصرف به عنوان میوه، کاربرد بسیاری در شیرینی پزی و تهیه انواع دسرها دارد.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از انار چه استفاده هایی می کنید؟ منتظر نظرات و پیشنهادات عالی شما همراهان عزیز هستیم!

شما همراهان عزیز می توانید در خبرنگاران با طبع میوه های دیگر مانند طبع هلو و طبع زرشک و خواص درمانی و مصلحات آن ها نیز آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1678

به "طبع انار سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات انار)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع انار سرد است یا گرم؟ (معرفی خواص و مصلحات انار)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید