طرز تهیه مربای چای ترش خوشرنگ و خوشمزه با تمام فوت و فن ها

به گزارش مجله فضای وب، طعم مربای چای ترش را امتحان نموده اید؟ چای ترش که با نام گل ترش هم شناخته می گردد، یک داروی مفید گیاهی است که برای درمان فشار و قند خون به کار می رود. از ، بیشتر برای درست کردن دمنوش استفاده می گردد ولی کاربردهای دیگری هم در آشپزی دارد. مربای چای ترش هم از دیگر موارد استفاده از این گیاه دارویی است. در این مقاله از در طرز تهیه مربای چای ترش را به همراه نکات تهیه و فوت و فن های این به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه مربای چای ترش خوشرنگ و خوشمزه با تمام فوت و فن ها

طرز تهیه مربای چای ترش

مدت زمان آماده سازی مواد: 10 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت مربای چای ترش: 2 ساعت

مواد لازم برای تهیه مربای چای ترش

چای ترش: 2 و 1/2 لیوان دسته دار فرانسوی

شکر: 8 لیوان دسته دار فرانسوی

آبلیمو: 4 قاشق غذاخوری

گلاب: 2 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه مربا با چای ترش

برای درست کردن مربای چای ترش، باید گل های قرمز چای را تمیز و آماده کنید، سپس آنها را همراه با شربت بپزید. در آخر نیز بقیه مواد را به مربا بیفزایید. مربای چای ترش طعم ملسی دارد و می توانید شکر آن را بیشتر یا کمتر هم در نظر بگیرید. بعلاوه مدت زمان پخت این مربا زیاد است و باید با شعله کم بپزد. برای مشاهده مراحل تهیه مربای چای ترش خوشمزه و ملس، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: چای ترش را آماده کنید

برای تهیه مربای چای ترش، در اولین مرحله، گل های چای را تمیز کنید. باید کاسبرگ گل ها را جدا کنید و فقط گل های قرمز بمانند. گل ها را در یک قابلمه بریزید و روی آن ها را با آب بپوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا گل ها خیس بخورند و خاک یا گل و لای احتمالی آنها ته نشین گردد. سپس آنها را آبکش کنید و رویشان را آب سرد بگیرید. کمی صبر کنید تا آب اضافی شان خارج گردد.

مرحله دوم: شربت مربای چای ترش را درست کنید

در این مرحله، به مقدار 6 لیوان دسته دار فرانسوی از شکر را در قابلمه بریزید و به مقدار 10 لیوان دسته دار فرانسوی، آب ولرم به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت میانه قرار دهید تا آب آغاز به جوشیدن کند و دانه های شکر در آن حل شوند.

مرحله سوم: چای ترش را اضافه کنید

گل های چای ترش را در این مرحله از طرز تهیه مربای چای ترش به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید آب بجوشد و کف های سفیدی را که روی آب تشکیل می شوند، با قاشق جدا کنید. این کار باعث می گردد مربای شما در نهایت رنگ روشن و شفافی داشته باشد. سپس حرارت را روی ملایم ترین حالت تنظیم کنید و درب قابلمه را باز بگذارید تا مربا به مدت 1/5 ساعت بپزد و آب اضافی آن تبخیر گردد و قوام بگیرد.

مرحله چهارم: گل چای و شربت را جدا کنید

بعد از اینکه چای ترش کاملا نرم شد و شربت غلظت پیدا کرد، مواد داخل قابلمه را در یک صافی بریزید و زیر صافی را یک قابلمه دیگر قرار دهید. صبر کنید تا شربت از گل های چای ترش جدا گردد. سپس شربت را روی حرارت بگذارید و نصف آبلیمو و گلاب را اضافه کنید. وقتی این شربت آغاز به جوشیدن کرد، بعد از اینکه یک جوش خورد، حرارت را قطع کنید و این شربت را جدا بگذارید.

مرحله پنجم: گل چای ترش را با بقیه شکر بجوشانید

گل های چای ترش را که از صافی رد نموده و جدا گذاشته بودید، در یک قابلمه بریزید و بقیه شکر را با 2 لیوان دیگر آب به آن اضافه کنید. همه مواد را روی حرارت بگذارید تا غلظت کافی پیدا کند. بعد گلاب و آبلیموی به جامانده را اضافه کنید. شربت آبلیمو را هم به مواد بیفزایید.

مرحله ششم: مربای چای ترش را سرو کنید

بعد از اینکه همه مواد جوش آمدند و کاملا غلیظ شدند و پختند، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید مربا کاملا از دما بیفتد و سرد گردد. یک شب تا صبح مربا چای ترش را در دمای محیط بگذارید و بعد آنها را در ظروف شیشه ای تمیز، خشک و استریل شده بریزید. درب بطری ها را محکم ببندید و مرباها را در یخچال نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای آلبالو

فوت و فن های طرز تهیه مربا چای ترش

*یکی دیگر از روش های پخت و تهیه مربای چای ترش این است که گل های چای ترش را بعد از شستن با مقداری آب، در دستگاه مخلوط کن پوره کنید. سپس این پوره را به شربت مربا اضافه کنید و بقیه مراحل طرز تهیه مربای چای ترش را ادامه دهید. در این صورت مربایتان بافت بسیار یکدست و نرمی خواهد داشت.

*هر چند چای ترش برای دیابت و قند خون داروی گیاهی مناسبی است ولی در صورتی که افراد دیابتی بخواهند آن را مصرف نمایند، بهتر است به جای شکر در طرز تهیه مربای چای ترش از عسل استفاده نمایند. بعلاوه مقدار مصرف این مربا را باید به حداقل برسانند.

*معمولا مقدار شکر در طرز تهیه مربای چای ترش، 1/5 تا 2 برابر مقدار چای ترش به کار رفته در این مربا است.

*در طی مراحل پخت مربا، درب قابلمه را روی آن قرار ندهید تا رنگ مربا تیره و کدر نگردد. بعلاوه در هنگام جوشیدن شربت مربا با چای ترش، در همان مراحل اولیه، کف های سفید روی مربا را با قاشق جدا کنید تا در نهایت مربایتان قرمز و خوشرنگ گردد.

*به دلخواه می توانید یک را با مواد مربا و همراه با تهیه شربت مربای چای ترش به قابلمه اضافه کنید تا با مربا بپزد تا طعم خود را پس بدهد. در آخر چوب دارچین را از قابلمه بیرون بیاورید.

*افزودن چاشنی های معطر دیگر مثل وانیل، پودر یا ، زعفران، یا و … به مواد مربا برای طعم و عطر بیشتر مجاز است و به دلخواه خودتان بستگی دارد.

*مربای چای ترش نباید بعد از پخت، آبکی و شل باشد. غلظت شربت مربا باید به مقدار غلظت عسل باشد. چون مربا بعد از سرد شدن، کمی غلیظ تر هم می گردد. در صورتی که مربا زیادی غلیظ گردد و بجوشد، احتمال شکرک زدن آن وجود دارد.

*، نشانه خرابی آن نیست و می توانید با جوشاندن دوباره و افزودن کمی آبلیمو به آن، این مشکل را رفع کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای سیب زعفرانی

چه کار کنیم که مربای چای ترش ژله ای و کشدار گردد؟

*برای اینکه مربای چای ترش ژلاتینی گردد، می توانید 2 تا 3 ورق ژلاتین را در کمی آب جوش یا ولرم حل کنید و در مراحل پایانی پخت مربا، به همراه آبلیمو و گلاب به مواد مربا اضافه کنید. حدود 5 تا 10 دقیقه بعد نیز حرارت را قطع کنید.

*روش دیگر برای کشدار شدن مربای چای ترش، افزودن مقداری پودر ژله به مربا است.

*می توانید از چند عدد نیز در هنگام پخت مربا بهره ببرید. دانه های به را می توان در همان مراحل اولیه به مربا افزود یا اینکه دانه ها را به مدت 2 ساعت در مقداری آب جوش بخیسانید تا لعاب بیندازند. سپس لعاب به دست آمده را به مواد مربا اضافه کنید و اجازه دهید با مواد مربا جوش بخورد.

* نصف قاشق چای خوری پودر نشاسته را در کمی آب سرد حل کنید و بعد آن را به مواد مربای چای ترش در حال جوش اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای انجیر زرد و سیاه

سوالات متداول

مربای چای ترش چقدر ماندگاری دارد؟

عوامل مختلفی بر مدت زمان ماندگاری مربای چای ترش تاثیرگذار هستند. اما در صورتی که مراحل تهیه این مربا را به درستی و با دقت طی کنید و بعلاوه مرباها را در مکان مناسب نگه دارید، تا 1 سال ماندگاری دارد. البته بهتر است مربا را به صورت تازه مصرف کنید چون بعد از مدتی، طعم و رنگ آن ممکن است تغییر کند.

چه کار کنیم که مربای چای ترش شکرک نزند؟

برای پیشگیری از شکرک زدن مربای چای ترش، در آخرین مرحله پخت مربا، مقداری آبلیمو به مواد اضافه کنید. به جای آبلیمو می توانید به مقدار نوک قاشق چای خوری، جوهر لیمو هم اضافه کنید ولی آبلیموی تازه، گزینه بهتر و سالم تری است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 28 آبان 1401 بروزرسانی: 28 آبان 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2152

به "طرز تهیه مربای چای ترش خوشرنگ و خوشمزه با تمام فوت و فن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای چای ترش خوشرنگ و خوشمزه با تمام فوت و فن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید