ظرفیت تولید 5 هزار تن منسوج مرتبط با ماسک در کشور

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، دکتر احمدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در این خصوص گفت: یکی از مهم ترین اجزای ماسک های یک بار مصرف، پوشک های بچه و انواع تنظیف ها، منسوج نبافته ای معروف به ملت بلون MELT BLOWN است که کارایی ماسک ها در جداسازی ویروس ها و یا هر نوع آلودگی وابستگی کامل به کیفیت این لایه دارد.

ظرفیت تولید 5 هزار تن منسوج مرتبط با ماسک در کشور

متأسفانه در کشور تا به امروز عموماً از روش های غیراصولی و آسیب زا مانند استفاده از ترکیبات پرکسیدی بصورت مستقیم جهت ساخت این منسوج نبافته استفاده می شد.

محصول پلی پروپیلن با قابلیت فرآیند شدن به روش دمش مذاب MELT BLOWN از جمله محصولاتی است که پس از راکتور به کمک روش های تخریب کنترل شده طی فرآیند اختلاط مذاب در اکسترودر واکنشی تولید می شود.

فناوری تولید محصول در طراحی فرآیند به نحوی است که علاوه بر خواص محصولی با خواص مناسب و متناسب از نظر فرآیندی میزان مواد باقی مانده در محدوده مجاز باشد. در این راستا تکنولوژی اکسترودر واکنشی منحصر به فردی طراحی و ساخته شد که توانایی تولید محصولی با قابلیت دستیابی به خواص منحصر به فرد از نظر مکانیکی و فیزیکی در حالت یک منسوج نبافته ایجاد همچنین شکل ظاهری گرانول از نظر مقادیر باقی مانده نیز در محدوده استاندارد قرار گرفت.

از مزیت های اصلی طرح علمی پژوهشی حاظر طراحی خط تولید و محصولی بود، محصول این طرح علاوه بر شاخص های معمول دارای مزیت های بهداشتی نظیر عدم وجود مواد سمی و قابلیت تولید منسوج نبافته ای است که قابلیت جداسازی ویروس هایی نظیر کرونا ویروس - ذرات معلق زیر 50 میکرون را دارد. در حال حاظر این محصول در کشور با ظرفیت 5000 تن در سال در حال تولید بوده و سهم مهمی در تأمین مواد اولیه مورد استفاده صنایع منسوجات نبافته را بر عهده دارد.

با توجه به رشد تولید ته مانده ای نفتی در بیشتر پالایشگاه های کشور و نبود تکنولوژی بومی سازی شده جهت تبدیل این ترکیبات به محصولات با ارزش تر، بخش عمده ای از این ترکیبات تبدیل به نفت کوره شده که یا سوزانده و یا به کشورهای همسایه جهت تأمین سوخت کشتی ها صادر می شده است. علاوه بر این، سنگین تر شدن نفت خام ورودی به پالایشگاه ها باعث افزایش چشمگیر تولید ته ماندها در پالایشگاه ها شده است که این موضوع هم از لحاظ زیست محیطی و هم از لحاظ راهبری پالایشگاه ها را دچار مسائل جدی کرده است.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه بیش از 36 درصد از محصولات پالایشگاه های کشور، ته مانده ای سنگین نفتی است که علاوه بر دلایل بالا، تحریم های بین المللی و ظالمانه نیز سدی بزرگ برای فروش این فرآورده ها شده است.

واحد 92 هزار بشکه در روز RFCC این پالایشگاه که تحت لیسانس شرکت های خارجی است، با نیاز سالیانه حدود 8000 تن کاتالیست، یکی از راهبردی ترین واحدهای تولید و تأمین بنزین با استفاده از خوراک ته مانده ای نفتی می باشد. کیفیت کاتالیست مورد استفاده در این واحد از اهمیت حیاتی چه از لحاظ تولید محصول مناسب و چه از لحاظ راهبری و عملیاتی برخوردار است.

با توجه به هدف گذاری و انجام طرح های هدفمند با رویکرد صنعتی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران برای تکمیل زنجیره ارزش هیدروکربنی از مواد خام نفتی تا محصولات با ارزش فناورانه پلیمری، پروژه های ارتقای ته مانده ای نفتی به محصولات الفینی در دستور کار این پژوهشگاه قرار گرفت و طی سالیان فعالیت خود در این زمینه به عنوان مرجع تست گیری این کاتالیست ها قرار گرفته است. طی انعقاد یک پروژه بین المللی با تولید کننده خارجی این کاتالیست، پروژه پژوهشی و بازرسی محموله 8000 تنی کاتالیست RFCC که در چهار قسمت به ایران وارد شده است با موفقیت به اتمام رسید.

کاتالیست های خانواده FCC جزء پیچیده ترین کاتالیست های صنعت پالایش در جهان می باشد. مهمترین کاربرد سنتی این کاتالیست ها تولید بنزین و اخیراً تولید الفین هایی مانند پروپیلن از فرآورده های سنگین نفتی است. مشخص خواص فیزیکی و استحکام این کاتالیست ها در کنار عملکرد آنها در واکنش، از مهمترین پارامترهای ارزیابی این کاتالیست هاست که انجام تست های واکنشی به شکل بستر سیال این کاتالیست از پیچیدگی های تکنولوژیک بالایی برخوردار است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1402

به "ظرفیت تولید 5 هزار تن منسوج مرتبط با ماسک در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت تولید 5 هزار تن منسوج مرتبط با ماسک در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید