قرص فولیکوژن چقدر در درمان ریزش مو موثر است؟

به گزارش مجله فضای وب، خبرنگاران | سرویس سلامت - ریزش مو یکی از مسائلی است که هم خانم ها و هم آقایان از آن شکایت دارند. این عارضه می تواند زمینه ارثی داشته باشد یا در اثر سوء تغذیه و مصرف بعضی از داروها، ایجاد گردد. خوشبختانه برای درمان ریزش مو داروهای مختلفی وجود دارد. قرص فولیکوژن یکی از این داروهاست که در ادامه قصد داریم با آن آشنا شویم.

قرص فولیکوژن چقدر در درمان ریزش مو موثر است؟

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از مطلب قرص فولیکوژن مد نظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده اند، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • معرفی قرص فولیکوژن
  • رابطه قرص فولیکوژن و چاقی
  • عوارض و تداخل دارویی
  • مقدار و نحوه مصرف
  • نکات قابل توجه در ارتباط با مصرف قرص فولیکوژن

معرفی قرص فولیکوژن

قرص فولیکوژن (Folicogen) از داروهای ضد ریزش مو است که به وسیله تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن، باعث تحریک و بهبود عملکرد سلول های فولیکول مو می گردد. از این دارو به منظور پیشگیری و برطرف ریزش مو ناشی از کمبود ویتامین و همچنین درمان سوء تغذیه ناشی از رژیم های لاغری و مصرف سایر داروها، استفاده می گردد. توجه داشته باشید که قرص فولیکوژن یک نوع مکمل به حساب می آید و از آن برای پیشگیری و درمان بیماری استفاده نمی گردد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که هر دارویی را نمی توان به طور خودسرانه برای توقف ریزش موها، مصرف کرد. ابتدا باید علت بروز این مشکل را پیدا کرد. برخی از داروها ممکن است برای افرادی مناسب و برای عده ای دیگر حتی یک داروی مضر باشد. بنابراین قدم اول در برطرف ریزش مو، مراجعه به پزشک و آغاز درمان های دارویی تجویز شده از سوی اوست.

مواد تشکیل دهنده قرص فولیکوژن شامل ال متیونین، ال سیستئین، پنتوتنیک اسید، فولیک اسید، ویتامین ب 6، ویتامین ای، ویتامین د، زینک، مس، سلنیوم و بیوتین می گردد. این محصول در بطری های 60 عددی، موجود است.

رابطه قرص فولیکوژن و چاقی

اضافه وزن یکی از عوارض جانبی برخی دارو ها به حساب می آید. قرص فولیکوژن نیز به دلیل داشتن مقدار قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است برای برخی از مصرف کنندگان یک داروی چاق کننده محسوب گردد. البته این اضافه وزن برای همه یکسان نیست و ممکن است حتی برخی افراد هیچ اضافه وزنی نداشته باشند. اگر میزان اضافه وزن تان خیلی زیاد است حتما موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، زیرا این اضافه وزن اگر کنترل نگردد می تواند مسائل دیگری نظیر افزایش چربی خون یا فشار خون بالا را به دنبال داشته باشد.

به منظور پیشگیری از اضافه وزن با این دارو باید اولا میزان اشتها را کنترل کنید و ثانیا تحرک و فعالیت روزانه خود را بالا ببرید. فعالیت باعث سوختن کالری می گردد که خود تاثیر افزایش وزن حاصل از هر دارویی را خنثی می نماید.

نام های دیگر، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های دیگر-
موارد مصرفیاری به رشد مو و ناخن، درمان ریزش مو
عوارضمسائل فکری، تغییر در رفتار، تحریک پذیری، ادرار بیش از حد، درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضعف، احساس طعم فلز در دهان، کاهش وزن، درد عضلات یا استخوان، یبوست، تهوع و استفراغ، تورم صورت، لب، زبان یا گلو، کهیر و مشکل در تنفس، خارش، بثورات جلدی، اشکال در بلع، نفخ شکم، درد شکم و اسهال
تداخل داروییارلیستات، کلسیتریول، داروهای مدر، مکمل های حاوی سلنیوم، داروهای قلبی، دیگوکسین

مقدار و نحوه مصرف

بهتر است مقدار مصرف روزانه توسط پزشک، معین گردد. به طور معمول روزانه یک عدد قرص ترجیحا صبح بعد از صبحانه به همراه یک لیوان آب، مصرف می گردد. قرص فولیکوژن باید همراه غذا و نوشیدنی، مصرف گردد. اگر بیش از مقدار معین شده از این دارو بهره ببرید ممکن است دچار عوارضی نظیر تهوع، استفراغ، اسهال اولیه و به دنبال آن یبوست، بی اشتهایی، سستی، سردرد، درد در مفاصل و عضلات، ضربان نامنظم قلب (آریتمی)، سطح نیتروزن بالا(آزوتمی)، تشنگی، افزایش و تکرر ادرار و در نهایت از دست دادن آب بدن، شوید.

نکات قابل توجه در ارتباط با مصرف قرص فولیکوژن

  • توصیه می گردد دارو را کاملا مطابق با دستور پزشک، مصرف کنید.
  • در صورت داشتن هرگونه سابقه حساسیت دارویی یا غذایی، پزشک را آگاه نمایید.
  • در صورتی که از الکل و یا فرآورده های الکلی استفاده می کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • چنانچه با مصرف قرص فولیکوژن دچار علائمی نظیر حالت تهوع یا حساسیت پوستی شدید، مصرف را قطع و بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.
  • اگر به هر یک از مواد تشکیل دهنده این مکمل حساسیت دارید؛ آن را مصرف نکنید.
  • چنانچه به بیماری هایی نظیر اختلالات الکترولیت، بیماری های قلبی، هایپرکلسمی (سطح بالای کلسیم در خون)، هایپرکلسیوری (سطح بالای کلسیم در ادرار)، سطح بالای ویتامین D در خون و یا سنگ کلیه مبتلا هستید، این دارو را با مشورت پزشک، مصرف کنید.
  • اگر میزان تحرک پایینی دارید؛ این مکمل را با احتیاط، مصرف کنید.
  • فهرست تمامی داروهای خود را در اختیاز پزشک قرار دهید. ممکن است برخی از داروها با قرص فولیکوژن تداخل داشته باشند.
  • به دلیل وجود سلنیوم در قرص فولیکوژن، مقدار سلنیوم دریافتی به وسیله رژیم غذایی باید مورد نظر قرار گیرد چرا که دریافت مقدار بیش از حد سلنیوم توسط بدن می تواند منجر به مسمومیت شده و در سلامت بدن، اختلال ایجاد کند. از نشانه های اولیه مصرف بیش از حد سلنیوم شامل بازدم با بوی سیر و طعم فلزی در دهان است. از نشانه های ثانویه می توان به شکنندگی مو و ناخن، ضایعات پوستی و عصبی، تهوع و اسهال، راش پوستی، لکه بر روی دندان، خستگی، حساسیت پذیری و ناهنجاری های عصبی اشاره نمود.
  • در صورت بارداری، تصمیم به بارداری یا قرار داشتن در دوران شیردهی به نوزاد، قبل از مصرف قرص فولیکوژن با پزشک خود مشورت کنید.
  • قرص را به صورت کامل مصرف نموده و از نصف کردن، خرد کردن یا جویدن آن، اجتناب کنید.
  • مصرف قرص فولیکوژن در نوزادان و بچه ها ممنوع است.
  • اگر مصرف قرص فولیکوژن را فراموش کردید؛ به محض یادآوری آن را مصرف نموده و در صورتی که نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی متوجه فراموش شدن مصرف دارو شدید، تنها دوز بعدی را مصرف کنید. هیچ گاه برای جبران دوز قبلی هرگز دارو را به میزان دو برابر مصرف نکنید.
  • دوره درمان را تکمیل کنید. در غیر اینصورت ممکن است علائم بیماری بدتر شده و یا به حالت قبل برگردد.
  • طی مصرف این مکمل در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی با پزشک مشورت نمایید.

روش های طبیعی برای درمان ریزش مو

خیلی وقت ها ریزش مو تنها می تواند یک علت اصلی داشته باشد: تغذیه نادرست! اگر بتوانید ویتامین های مورد احتیاج برای رشد مو و ناخن را به وسیله مصرف مواد غذایی مفید دریافت کنید. در واقع گام مهمی برای داشتن موهایی پرپشت و سالم برداشته اید. زمانیکه بدن با کمبود ماده مغذی رو به رو گرددT نمی تواند به حفظ سلامت پوست و مو یاری کند.

بیشتر بدانید:

  • درمان ریزش مو با روش های موثر و کاربردی
  • درمان ریزش مو با داروهای گیاهی چگونه امکان پذیر است؟

سخن آخر

بر همگان واضح است که داشتن موهای سالم و درخشان نقش مهمی در زیبایی و آراستگی ظاهری، ایفا می نماید. آیا شما هم از ریزش مو رنج می برید و یا تصور می کنید حجم موهایتان نسبت به قبل کمتر شده است؟! اگر تجربه استفاده از این دارو را دارید یا داروهای دیگری را برای درمان ریزش مو می شناسید، لطفا نظرات خود را در انتهای همین صفحه در قسمت ارسال نظر با ما و سایر مخاطبان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1642

به "قرص فولیکوژن چقدر در درمان ریزش مو موثر است؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "قرص فولیکوژن چقدر در درمان ریزش مو موثر است؟" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص فولیکوژن چقدر در درمان ریزش مو موثر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید