متاورس همچنان چند میلیارد دلار به شرکت متا ضرر می رساند

به گزارش مجله فضای وب، مارک زاکربرگ چندین ماه قبل گفت که این شرکت میخواهد متاورس را در مرکز توجه خود قرار دهد و به نظر می رسد این هدف روز به روز برای متا گران تر تمام می گردد. حالا که قیمت سهام این شرکت طی ماه های گذشته با افت قابل توجهی روبرو شده، او هم تصمیم گرفته از بلندپروازی در زمینه متاورس تا حدی دست بکشد.

متاورس همچنان چند میلیارد دلار به شرکت متا ضرر می رساند

مارک زاکربرگ در جریان رونمایی از گزارش اقتصادی مربوط به سه ماهه نخست 2022 گفته که به علت شرایط فعلی کسب و کار، این شرکت تا اطلاع ثانوی سرعت توسعه پروژه متاورس را کاهش می دهد. طی این مدت، متا توانسته 7.5 میلیارد دلار سود کسب کند که 21 درصد پایین تر از مدت مشابه سال گذشته است. البته عایدی این شرکت با افزایش 7 درصدی به 27.9 میلیارد دلار رسیده که پایین ترین نرخ رشد از زمان عرضه عمومی سهام این شرکت طی یک دهه گذشته است.

با وجود تمام این مسائل، مارک زاکربرگ همچنان میلیاردها دلار برای توسعه دستگاه ها و نرم افزارهای متاورس هزینه می نماید؛ او بر این باور است که متاورس در آینده نزدیک به اهمیتی در حد اینترنت دست پیدا می نماید. بخش Reality Labs متا که سازنده هدست Quest VR و دیگر عینک های واقعیت افزوده است، حدود 17 هزار کارمند در اختیار دارد و فقط طی سه ماهه گذشته حدود 3 میلیارد دلار ضرر نموده است که رقم بسیار بالایی محسوب می گردد. مشکل اصلی این است که بسیاری از سرمایه گذاران این شرکت از این هزینه های سنگین برای توسعه متاورس رضایت چندانی ندارند. زیرا حتی اگر این اقدامات نتیجه بخش باشد، نتیجه آن شاید سال ها بعد دیده گردد.

گاهی اوقات قیمت سهام به تنهایی داستان تغییرات شرکت را به خوبی بیان می نماید. در خصوص متا، از زمانی که این شرکت نام خود را از فیسبوک تغییر داده، قیمت سهام آن حدود 50 درصد کاهش یافته است. در آن موقع زاکربرگ اعلام نمود که برای بخش Reality Labs حدود 10 میلیارد دلار در سال هزینه می نماید و ضمناً اعلام نمود که در برترین حالت در نیمه دوم دهه جاری تا حدی نتیجه این سرمایه گذاری دیده خواهد شد.

همانطور که احتمالا می دانید، عایدی اصلی شرکت متا به وسیله تبلیغات به دست می آید و اگر عایدی مربوط به این بخش مانند سال های گذشته با رشد قابل توجهی همراه می شد، احتمالا سرمایه گذاران این شرکت از هزینه های کلان برای متاورس تا این حد انتقاد نمی کردند. اما اوضاع برای فیسبوک اصلا مساعد نیست؛ از یک طرف جوانان و نوجوانان زیادی در حالت ترک فیسبوک و اینستاگرام هستند و از سوی دیگر تیک تاک با سرعت قابل توجهی در حال جذب این کاربران است. بعلاوه قوانین تازه اپل برای سخت گیری در زمینه انتشار تبلیغات، منجر به کاهش 10 میلیارد دلاری عایدی متا شده است.

شبکه اجتماعی فیسوک همچنان در حال رشد است، اما سرعت این رشد کمتر از همواره شده. در گزارش مربوط به سه ماهه چهارم 2021 اعلام شد که برای اولین بار در تاریخ فعالیت این سایت، شمار کاربران فعال روزانه کاهش یافته است. حالا در این گزارش تازه آمده که با رشد فقط 4 درصدی، شمار کاربران فعال به 1.96 میلیارد نفر رسیده است. البته با توجه به اینکه سهام داران انتظار پایینی از این شرکت داشتند، بعد از انتشار گزارش موردنظر، سهام متا با رشد 15 درصدی روبرو شده است.

از طرف دیگر باید خاطرنشان کنیم اینستاگرام همچنان در حال کپی برداری از ویژگی های مختلف تیک تاک است و ظاهرا زاکربرگ بر این باور است که چنین رویکردی در کوتاه مدت منجر به افزایش تعداد کاربران می گردد. بعلاوه متا قرار است در امسال از یک هدست پیشرفته تازه رونمایی کند. از طرف دیگر باید به کوشش اپل برای ورود به این بازار هم اشاره کنیم که کار متا را برای جذب کاربران سخت تر خواهد نمود.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2053

به "متاورس همچنان چند میلیارد دلار به شرکت متا ضرر می رساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متاورس همچنان چند میلیارد دلار به شرکت متا ضرر می رساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید