تور برزیل: مواد موجود در بادام زمینی برزیلی

به گزارش مجله فضای وب، بادام زمینی برزیلی (Brazil nuts) یکی از پرمصرف ترین آجیل یا مغز خوراکی در سراسر دنیا است. این آجیل به طور باور نکردنی منبعی غنی از سلنیوم است که عنصری کم احتیاج حیاتی برای سلامت انسان محسوب

تور برزیل: مواد موجود در بادام زمینی برزیلی

با تور برزیل از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

بادام زمینی برزیلی (Brazil nuts) یکی از پرمصرف ترین آجیل یا مغز خوراکی در سراسر دنیا است. این آجیل به طور باور نکردنی منبعی غنی از سلنیوم است که عنصری کم احتیاج حیاتی برای سلامت انسان محسوب می گردد. به وسیله این مقاله در مورد مواد مغذی موجود در بادام زمینی برزیلی و فوائد سلامتی بخش آن اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

آجیل یا بادام زمینی برزیلی، دانه خوراکی است که از درخت برتولتیلا اکسلسا (Bertholletia excelsa) بوده که به خانواده گیاه لسیتیداسه (Lecythidaceae) تعلق دارد. این درخت بومی آمریکای جنوبی است و ارتفاع آن می تواند به حدود 30 تا 45 متر برسد. دانه های خوراکی این درخت به شکل هلالی شکل بوده و می تواند در میوه ای با پوست سخت که بسیار شبیه به نارگیل است محصور باشد. یک عدد میوه آن می تواند حاوی تقریباً 8 تا 24 دانه یا بادام زمینی برزیلی باشد. مغز خوراکی این درخت به اسم یکی از غنی ترین منابع خوراکی سلنیوم که یک ماده معدنی حیاتی برای سلامت انسان است شناخته می گردد.

فوائد تغذیه ای بادام زمینی برزیلی

این آجیل بخاطر طعم عالی و فوائد سلامتی بخش خود شناخته شده است. علاوه بر آنکه منبعی عالی از سلنیوم به تعداد می رود، بعلاوه حاوی میزان قابل توجهی منیزیم، فسفر و تیامین است. بعلاوه منبع خوبی از پروتئین و فیبر خوراکی می باشد. 28 گرم از بادام زمینی برزیلی در حدود 190 کالری داشته که از میان آن 170 کالری را می توان به محتوای چربی این آجیل نسبت داد که از میان این چربیها 5 گرم چربیهای اشباع شده، 7 گرم چربیهای اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) و مابقی 7 گرم چربیهای اشباع نشده پلی (با چند پیوند دوگانه) را تشکیل می دهند.

محتوای پروتئین آن حدود 4 گرم است در حالی که محتوای فیبر و قند این آجیل به ترتیب 2 گرم و 1 گرم می باشد. مجدداً بایستی گفت که 28 گرم از بادام زمینی برزیلی حاوی حدوداً 190 میلی گرم پتاسیم، 4 گرم کربوهیدرات و 0 گرم کلسترول، چربیهای ترانس و سدیم است. علاوه بر این موارد، همین میزان بادام زمینی برزیلی می تواند 20% ارزش روزانه توصیه شده از فسفر، 8% میزان روی توصیه شده روزانه، 25% میزان منیزیم و مس توصیه شده روزانه، 15% میزان منگنز روزانه توصیه شده و 780% میزان سلنیوم روزانه را تأمین سازد. به علاوه، این آجیل منبع خوبی از ویتامین هایی مانند تیامین و ویتامین E است.

فوائد سلامتی بخش

این آجیل بخاطر محتوای بالای سلنیوم خود شناخته شده است. سلنیوم آنتی اکسیدان مهمی است که می تواند از سلولهای بدن در برابر اثرات آسیب زای رادیکالهای آزاد محافظت نماید. رادیکالهای آزاد ذرات بسیار واکنش پذیری بوده که می توانند اکسیده شده و به سلولها و بافتهای بدن آسیب وارد سازند. سلنیوم می تواند چنین رادیکالهای آزادی را خنثی ساخته و از بدن در برابر تعدادی از بیماریها از جمله بیماری قلبی محافظت نماید. سلنیوم بعلاوه می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت ساخته و سنتز گلوتاتیون را که نقش مهمی در به حداقل رساندن آسیب وارده به وسیله رادیکالهای آزاد ایفاء می نماید، بهبود بخشد. وجود آن بعلاوه جهت انجام مناسب عملکرد غده تیروئید ضروری است. علاوه بر این موارد، بادام زمینی برزیلی می تواند به کنترل وزن یاری نماید. محتوای بالای پروتئین و فیبر این آجیل می تواند به کاهش گرسنگی یاری نماید. با این حال، افرادی که سعی در کاهش وزن دارند بایستی مجموع کالری مصرفی خود را تحت کنترل داشته باشند، به این علت که مصرف بادام زمینی برزیلی به تنهایی نمی تواند موجب کاهش وزن گردد.

بیشتر بخوانید:گردو و خواص درمانی آنارزش تغذیه ای آجیل

این آجیل منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 6 است که می توانند خطر بروز بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دهند. به طور مشابه، چربیهای اشباع نشده مونو و اشباع نشده پلی موجود در این آجیل می توانند به کاهش سطح کلسترول یاری نموده، در نتیجه خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند. فوائد این چربیهای سالم به نظر می رسد که از اثرات میزان کمی چربیهای اشباع شده موجود در این آجیل بیشتر است.

بادام زمینی برزیلی معین شده است که می تواند در درمان یک اختلال ژنتیکی نادر تحت اسم آکرودرماتیت اینتروپاتیک مفید باشد. در این اختلال، بدن قادر به جذب مقادیر کافی روی از رژیم غذایی نبوده بطوریکه در نهایت می تواند منجر به کمبود روی گردد. این آجیل حاوی سطح بالایی از روی بوده و در نتیجه می تواند به درمان کمبود روی یاری نماید.

بنابراین، می توان نتیجه گرفت که وارد نمودن میزان کمی بادام زمینی برزیلی در رژیم غذایی می تواند سلامت ما را بهبود بخشد. با این حال، بایستی از مصرف بیش از حد این آجیل خودداری نمایید، به این علت که حاوی سطح بسیار بالایی از سلنیوم است. وجود سلنیوم بیش از حد در بدن می تواند موجب بروز خستگی، زود خشمی، و ناراحتی معده گردد. در آخر بایستی گفت که بهتر است از انواع بدون نمک و یا کمی نمک زده شده این آجیل استفاده نمایید به این علت که آجیل های شور حاوی سطح بالایی سدیم بوده که می توانند سطح فشار خون را افزایش دهند.

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1808

به "تور برزیل: مواد موجود در بادام زمینی برزیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور برزیل: مواد موجود در بادام زمینی برزیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید