با بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش آشنا شوید

به گزارش مجله فضای وب، انتخاب های غذایی می تواند اثرات مثبت و منفی بر روی دستگاه گوارش شما داشته باشد.در اینجا برخی از انتخاب های غذایی که برای دستگاه گوارش مفید هستند، معرفی شده اند.

با بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش آشنا شوید

ماست

ماست میان وعده ای مفید برای افزایش باکتری های خوب در روده محسوب می گردد که به فرایند هضم در دستگاه گوارش کمک می کند و تقویت سیستم ایمنی بدن را نیز در پی دارد. ماست های پروبیوتیک همچنین به بهبود عملکرد روده در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده می انجامد.

ماهی قزل آلاماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند منجر به کاهش التهاب در دستگاه گوارش گردد. بررسی های بالینی در سال 2014 میلادی نشان داد که امگا 3 موجود در ماهی در بیماران مبتلا به کولیت اولسراتیو منجر به کاهش علائم این بیماری می گردد. اگر طرفدار ماهی نیستید، می توانید گردو و بذر کتان را جایگزین آن کنید.

مارچوبهمارچوبه حاوی مواد مغذی غنی از پروبیوتیک است و می تواند به ترویج سلامت دستگاه گوارش کمک کند. مصرف مارچوبه احتمال ابتلا به بسکمک از بیماری های روده ای مانند سرطان روده، بیماری های التهابی روده، آلرژی و… را می کاهد. یکی از پروبیوتیک های بسیار مهم اینولین است که از پلی فروکتان ها است؛ و مارچوبه یکی از منابع اصلی اینولین محسوب می گردد.1

سیبسیب منبع غنی از پکتین و فیبر محلول است.

پکتین از روده کوچک عبور کرده و سپس از طریق باکتری های مفید روده بزرگ شکسته می گردد.

این ماده باعث افزایش حجم مدفوع می گردد، به همین دلیل معمولاً برای رفع یبوست و اسهال استفاده می گردد.

همچنین نشان داده شده است که خطر ابتلا به عفونت ها و التهاب روده را نیز کاهش می دهد.

رازیانهرازیانه گیاهی با یک پیاز کم رنگ و ساقه های سبز بلند است که برای افزودن طعم به غذا استفاده می گردد.

محتوای فیبر آن به جلوگیری از یبوست کمک کرده و باعث بهبود فعالیت منظم دستگاه گوارش می گردد.

رازیانه همچنین حاوی ماده ضد اسپاسم است که عضلات نرم دستگاه گوارش را شل می کند.

این عمل می تواند علائم گوارشی منفی مانند باد، نفخ معده و گرفتگی عضلات را نیز کاهش دهد.

کفیرکفیر یک محصول فرآورده شده لبنی است که با افزودن غلات کفیر به شیر ساخته می گردد. این غلات از مخلوط شدن مخمر و باکتری ها با شیر بدست می آید و به نظر می رسد دارای مزایای گوارشی است.

کفیر های تولید شده نیز مانند پروبیوتیک های موجود در ماست به هضم لاکتوز کمک کرده و برخی عوارض منفی مرتبط با لاکتوز را کاهش می دهند.

بر اساس مطالعات متعدد کفیر باعث افزایش باکتری های سالم بهبود دهنده شرایط روده و کاهش باکتری های مضر می گردد.

مصرف کفیر همچنین باعث کاهش التهاب روده و بهبود فرایند گوارش می گردد.

دانه های چیادانه های چیا منبع بسیار خوب فیبر بوده و مصرف آن ها باعث ایجاد یک ماده مانند ژلاتین در معده می گردد. این دانه ها مانند پروبیوتیک از رشد باکتری های سالم روده حمایت کرده و به هضم سالم کمک می کنند.

همچنین محتوای فیبر دانه های چیا به ارتقاء الگوی منظم روده و مدفوع سالم کمک می کند.

کامبوجاکامبوجا نوعی چای تخمیر شده است.

با افزودن انواع خاص باکتری، قند و مخمر به چای سیاه یا سبز ساخته شده و سپس به مدت یک هفته یا بیشتر تحت تخمیر قرار می گیرد.

در طول فرآیند تخمیر از باکتری های پروبیوتیکی یک گلبول تولید شده که می تواند سلامت گوارش را بهبود ببخشد.

همچنین برخی تحقیقات بر روی موش ها نشان داده است که کامبوجا می تواند در بهبود زخم معده نیز نقش داشته باشد.

پاپایامیوه گرمسیری خوش طعم پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که به هضم کمک می کند.

این ماده با کمک به تجزیه فیبرهای پروتئین به فرآیند هضم کمک می کند. اگرچه نیازی نیست که در رژیم غذایی قرار گیرد اما می تواند به هضم پروتئین کمک کند.

پاپائین همچنین می تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مانند یبوست و نفخ را کاهش دهد.

این آنزیم معمولاً به دلیل ظرفیت های دستگاه گوارش به عنوان آنزیم اصلی مکمل های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد.

غلات کاملغلات ها دانه گیاهان علفی گندمی هستند. برای قرار گرفتن در دسته غلات کامل باید هسته آن 100 درصد شامل سبوس، جوانه و آندوسپرم باشد.

غلات سبوس دار پر فیبر شامل جو، کینوا ، فررو و محصولاتی است که از گندم کامل تهیه شده اند. فیبر موجود در این دانه ها از دو طریق به بهبود هضم غذا کمک می کند.

اول، فیبر به اضافه کردن حجم مدفوع کمک کرده و می تواند یبوست را کاهش دهد.

دوم، برخی فیبرهای غلات مانند پروبیوتیک عمل کرده و به تغذیه باکتری های سالم موجود در روده کمک می کنند.2

زنجبیلزنجبیل یک ماده سنتی است که دارای فوایدی در تقویت و بهبود سیستم گوارش و جلوگیری از حالت تهوع است. بسکمک از زنان باردار از زنجبیل برای درمان حالت تهوع صبحگاهی خود استفاده می کنند. این ریشه زردرنگ نشان داده در تسریع تخلیه معده مؤثر است.

بنابراین زنجبیل با انتقال سریع تر غذا از معده به روده، احتمال ابتلاء به سوزش سر دل، حالت تهوع و ناراحتی های معده را کاهش می دهد.

سبزی های تیره برگسبزی های سبزرنگ تیره منابع فوق العاده ای از فیبر نامحلول هستند. این نوع فیبر باعث حجیم شدن مدفوع انسان شده که در نهایت موجب افزایش سرعت عبور آن از دستگاه گوارش می گردد. این سبزی ها علاوه بر فیبر، منبع خوبی از منیزیم هستند. منیزیم با تقویت و بهبود قابلیت انقباض عضله داخل معده باعث تسکین و بهبود یبوست می گردد. برخی از تیره برگ هایی که دارای این خواص هستند عبارت اند از: اسفناج، بروکلی و کلم بروکسل و سایر سبزی های تیره برگ.

علاوه بر وجود فیبر نامحلول و منیزیم در این سبزی های تیره برگ، طبق تحقیقی که در سال 2016 شکل گرفت تعیین شد نوعی قند نامعمول در این تیره برگ ها وجود دارد که باکتری های خوب موجود در روده را تغذیه می کند. محققان معتقدند این قند با کمک به باکتری های خوب و تضعیف باکتری های بدی که موجب بیماری می شوند به گوارش بهتر کمک می کند.

چغندراگر بخواهیم منبع فیبر خوب دیگری نام ببریم باید به چغندر اشاره کنیم. 136 گرم چغندر حاوی 3.4 گرم فیبر است. فیبر سیستم هاضمه را دور می زند و خود را به کولون (روده بزرگ) می رساند و موجب تغذیه باکتری های خوب روده و همچنین حجیم کردن مدفوع انسان می گردد. هر دو عمل باعث بهبود و تقویت گوارش در انسان می گردد. چغندر را می توان به طرق مختلفی مثل ترکیب کردن در سالاد، استفاده در ترشی، آب میوه های ترکیبی و سایر روش ها مصرف کرد.3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.doctorkhosravi.com

3.www.mashreghnews.ir

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1859

به "با بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با بهترین مواد غذایی برای دستگاه گوارش آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید