50 اتوبوس دست دوم از گمرگ ترخیص نشدند ، واردات اتوبوس نو شانس بیشتری دارد ، تمایل کلانشهرها به اتوبوس دست دوم

به گزارش مجله فضای وب، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران درباره آخرین شرایط واردات اتوبوس های دست دوم گفت: 50 دستگاه اتوبوس دست دوم وارد کمرگ شد و بخش خصوصی پیگیر ترخیص آنها بود اما هنوز نتوانسته اند آنها را ترخیص نمایند.

50 اتوبوس دست دوم از گمرگ ترخیص نشدند ، واردات اتوبوس نو شانس بیشتری دارد ، تمایل کلانشهرها به اتوبوس دست دوم

مجتبی شفیعی در مصاحبه با خبرنگاران در رابطه با موضوع واردات اتوبوس های دست دوم که اولین بار از سوی او مطرح شده بود، گفت: واردات این اتوبوس ها پیشنهاد بخش خصوصی بود. با توجه به اینکه اتوبوس های پیشنهادی از نظر کیفی رتبه بالاتری نسبت به اتوبوس های موجود داشتند، ما اجازه دادیم تا بخش خصوصی این موضوع را پیگیری کند.

براساس گفته شفیعی تمام مراحل کار واردات اتوبوس های دست دوم اعم از سرمایه گذاری، ترخیص و شماره گذاری برعهده بخش خصوصی است. فعالان این حوزه کوشش خود را ادامه دادند اما تا الان پیروز به واردات نشده اند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک در رابطه با دلایل پیروز نشدن بخش خصوصی برای واردات اتوبوس های دست دوم، شرح داد: من در جریان جزئیات نیستم اما آخرین اطلاعاتی که وجود دارد، این است که 50 دستگاه اتوبوس دست دوم وارد کمرگ شد و بخش خصوصی پیگیر ترخیص آنها بود اما هنوز نتوانسته اند این تعداد اتوبوس را ترخیص نمایند. برای به پایان رسیدن کار احتیاج به مجوز وزارت صنعت و سازمان های مربوطه است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

بخشی از مخالفت ها مدیریتی است

او گفت: بخشی از مخالفت ها به علت بحث های مدیریتی است، وزارت صنعت گمان می نماید که باید از خودروساز داخلی حمایت کند اما ما در حوزه بهره برداری می خواهیم مردم به شکل بهتری از خدمات بهره ببرند. ما به سازمان هایی که متولی مجوز ورود اتوبوس دست دوم بودند، مراجعه کردیم و از این خواسته دفاع کردیم. استدلال ما این است که در کنار حمایت از فراوری داخل باید زمینه حضور اتوبوس های دست دوم فراهم گردد تا ارائه خدمات به مردم بهتر باشد.

شفیعی با اشاره به این موضوع که اتوبوس های دست دوم از نظر اقتصادی بسیاری به صرفه تر از اتوبوس های نو هستند، اضافه کرد: اتوبوس های نو در بعضی مدل ها نزدیک به 4 میلیارد و 700 میلیون تومان قیمت دارند اما اتوبوس های دست دوم کمتر از یک ونیم میلیارد هزینه دارند. اتوبوس های دست دوم قرار بود از آلمان وارد گردد و به طور قطع کیفیت مناسبی داشتند.

اتوبوس های دست دوم کیفیت بهتری از اتوبوس های فعلی دارند

او در رابطه با احتمال به نتیجه رسیدن بحث واردات اتوبوس های نو، شرح داد: از نظر قانونی واردات اتوبوس های نو شرایط راحت تری دارد چرا که در قانون بودجه سال جاری نیز پیش بینی شده است که 10 هزار دستگاه انواع اتوبوس درون شهری و برون شهری وارد گردد. بحث خودروی کارکرده از قدیم ممنوعیت هایی داشت و به همین علت واردات اتوبوس های کارکرده نیز به عنوان یک ایده نو با مقاومت هایی همراه شد، با وجود مخالفت ها شاهد هستیم که بسیاری از کلانشهرها نسبت به واردات اتوبوس کارکرده با کیفیت تمایل نشان داده اند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران گفت: در مصاحبههایی که با نیروهای شرکت واحد داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که این اتوبوس های دست دوم از نظر کیفیت، شرایط بهتری نسبت به اتوبوس های فعال در سیستم حمل و نقل عمومی دارند.

شفیعی در رابطه با نحوه تأمین اقتصادی برای ایده برطرف احتیاج 50 درصد احتیاج حمل و نقل عمومی به اتوبوس به وسیله واردات اتوبوس های نو، شرح داد: مدل سرمایه گذاری این شیوه به شکل پرداخت نقدی برای شهرداری نیست و قرار است که شهرداری به صورت تدریجی و بلندمدت هزینه را به بخش خصوصی پرداخت کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آبان 1401 بروزرسانی: 3 آبان 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2142

به "50 اتوبوس دست دوم از گمرگ ترخیص نشدند ، واردات اتوبوس نو شانس بیشتری دارد ، تمایل کلانشهرها به اتوبوس دست دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 اتوبوس دست دوم از گمرگ ترخیص نشدند ، واردات اتوبوس نو شانس بیشتری دارد ، تمایل کلانشهرها به اتوبوس دست دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید