6 غذایی که کبد شما را نابود می نماید

به گزارش مجله فضای وب، با گذشت زمان، شرایطی که به کبد آسیب می رساند، می تواند منجر به زخم (سیروز) و در نهایت نارسایی کبد که یک شرایط تهدیدکننده زندگی است، گردد.

6 غذایی که کبد شما را نابود می نماید

بعضی از عملنمودهای اصلی کبد شامل هضم غذای مصرفی و تصفیه سموم از بدن است. شما باید سعی کنید از مواد غذایی مفید برای کبد سالم بهره ببرید و از غذایی که می تواند عملکرد آن را مختل یا کار را سخت تر کند، اجتناب کنید. در این مطلب از خبرنگاران با 6 غذای مضر برای کبد آشنا می شویم.

با 6 غذای مضر برای کبد آشنا شوید

استعمال دخانیات

نه تنها سرطان ریه حتی سرطان کبد نیز با سیگار کشیدن مرتبط است. مواد شیمیایی سمی در تنباکوی سیگار می توانند باعث التهاب و در نهایت سیروز شوند. سیگار کشیدن سبب افزایش فراوری سیتوکین، ماده شیمیایی که التهاب و آسیب وارد شده با کبد را افزایش می دهد، می گردد. استرس اکسیداتیو که دود سیگار ایجاد می نماید بسیار زیاد است و کبد را برای سم زدایی خون تحت فشار قرار می دهد و مواد شیمیایی مضر را در بدن آزاد می نماید و در نهایت منجر به سرطان کبد می گردد. سیگار کشیدن در افراد مبتلا به هپاتیت B و C کارسینوم هپاتوسلولار(یک نوع سرطان کبد) را افزایش می دهد.

مصرف قند و شکر

مصرف بیش از حد قند می تواند به کبد شما آسیب برساند. شکر خام و تصفیه شده و شربت ذرت با فروکتوز بالا که در غذاهای شیرین مانند آب نبات، کلوچه، نوشابه و غیره یافت می گردد باعث تجمع چربی می گردد که می تواند منجر به بیماری های کبدی گردد. قند بیش از حد می تواند به میزان الکل برای کبد مضر باشد. اگر در پی کاهش قندخون هستید مطلب با مصرف این صیفی قند خون خود را کنترل کنید را بخوانید.

مصرف الکل

یکی از عوامل اصلی بیماری های کبدی است. مصرف الکل به هر میزانی که باشد بر کبد تاثیر می گذارد. هنگامی که سعی می نماید الکل را تجزیه کند، واکنش شیمیایی که رخ می دهد به سلول ها آسیب می رساند که منجر به التهاب، مرگ سلولی و فیبروز می گردد. مصرف الکل منجر به سیروز کبدی می گردد که می تواند عوارضی مانند استفراغ خون، یرقان، تجمع بیش از حد مایعات در بدن و بعلاوه سرطان کبد را ایجاد کند. مصرف الکل برای در امان ماندن از آسیب های ان باید به طورکامل قطع گردد.

آرد سفید

همواره باید از مصرف مواد غذایی که از آرد سفید تهیه می گردد خودداری کرد. بسیار فرآوری شده است، فاقد مواد معدنی، فیبر و ویتامین های لازم است و می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. از خوردن غذاهایی مانند پاستا، پیتزا، بیسکویت، نان و غیره خودداری کنید. در عوض، جایگزین های سالمی را برای یاری به سلامت کبد خود انتخاب کنید.

غذاهای فست فود

فست فودها دارای محتوای چربی اشباع بالا و هضم آنها سخت است، مواد غذایی مانند همبرگر، سیب زمینی سرخ نموده و غیره برای کبد مفید نیستند زیرا برای پردازش این غذاها باید سخت کار کند. علاوه بر کبد چرب، چربی های اشباع شده نیز می توانند کلسترول بد را افزایش دهند و خطر بیماری قلبی را افزایش دهند.

گوشت قرمز

هضم گوشت قرمز، مملو از پروتئین، برای کبد شما چالش برانگیز است. از آنجا که تجزیه پروتئین برای کبد آسان نیست، تجمع بیش از حد پروتئین می تواند منجر به چندین مشکل مرتبط با کبد از جمله بیماری های کبد چرب گردد که می تواند به مغز و کلیه آسیب برساند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با یک لیوان از این نوشیدنی 10 فایده به بدن خود برسانید! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 13 شهریور 1401 بروزرسانی: 13 شهریور 1401 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2116

به "6 غذایی که کبد شما را نابود می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 غذایی که کبد شما را نابود می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید