7 خواص بامیه برای لاغری ، 7 روش مصرف بامیه برای لاغر شدن

به گزارش مجله فضای وب، بامیه برای لاغری خوبه؟ بامیه یکی از میوه های تابستانی است که معمولا در طرز تهیه خورش بامیه یا ترشی بامیه به کار می رود. این میوه علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد، سرشار از خواص بی نظیری برای سلامتی است. علاوه بر فواید بامیه برای یبوست و خواص بیشمار بامیه برای مردان و زنان، این میوه گلدار از خانواده پنیرکیان، یکی از خوراکی های بسیار مفید برای لاغری و کاهش وزن هم به شمار میرود. در این مقاله از در به خواص بامیه برای لاغری، چگونگی تاثیر مصرف بامیه بر کاهش وزن و طریقه مصرف بامیه برای لاغری می پردازیم.

7 خواص بامیه برای لاغری ، 7 روش مصرف بامیه برای لاغر شدن

ارزش غذایی بامیه

بامیه معمولا به عنوان میوه ای که کالری کم و فیبر بالایی دارد، شناخته شده است. همین دو ویژگی می تواند این میوه را به یک گزینه عالی برای کم کردن وزن و چربی سوزی تبدیل کند. در 100 گرم بامیه مواد مغذی، ریز مغذی ها و ویتامین های زیر وجود دارند:

  • کالری: 33 کالری
  • فیبر: 3/2 گرم
  • شکر: 1/48 گرم
  • کربوهیدرات: 7/47 گرم
  • پروتئین: 1/93 گرم
  • چربی کل: 0/93 گرم
  • ویتامین سی: 22 میلی گرم
  • پتاسیم: 299 میلی گرم
  • فسفر: 61 میلی گرم
  • منیزیوم: 57 میلی گرم
  • کلسیم: 89 میلی گرم
  • آهن: 0/62 میلی گرم

بامیه بعلاوه منبع خوبی برای تامین ویتامین های گروه B، ویتامین A و ویتامین E است که هر یک به نحوی، به تقویت سلامت بدن یاری می نمایند.

چگونه با خوردن بامیه لاغر شویم؟

1- ایجاد احساس سیری برای طولانی مدت با مصرف بامیه

حتما می دانید که فیبر یکی از مواد مغذی مهم و مفید در بسیاری از سبزیجات و میوه ها است که به طور مستقیم علاوه بر بهبود و ارتقای سلامت، با ایجاد احساس سیری برای طولانی مدت، می تواند از پرخوری جلوگیری کند و در نتیجه به کاهش وزن یاری می نماید.

با مصرف مواد غذایی مثل بامیه که فیبر زیادی دارند، احساس پر بودن معده را خواهید داشت. بد نیست بدانید مردان در طول روز به 28 تا 34 گرم فیبر و زنان به 22 تا 28 گرم فیبر در رژیم غذایی خود احتیاج دارند که می توانید این احتیاج را با مصرف فیبر تامین کنید.

2- جلوگیری و برطرف یبوست

یکی دیگر از مزایای مصرف بامیه، است. فیبر موجود در بامیه حرکات روده را راحت تر نموده و با هضم بهتر غذاها، از یبوست پیشگیری می نماید. برای کسانی که به صورت مداوم با یبوست دست و پنجه نرم می نمایند، مصرف غذاهای با کالری بالا که به درمان یبوست یاری کند، می تواند موجب اضافه وزن و چاقی گردد.

در حالی که بامیه، به راحتی می تواند بدون افزودن مقدار کالری بالا به بدن، مشکل یبوست را برطرف کند. علاوه بر این، بامیه دارای خاصیت دیورتیک است و آب اضافی بدن را دفع می نماید. دفع آب اضافی بدن نیز به کم شدن وزن یاری خواهد نمود.

3- محتوای کالری اندک بامیه برای لاغری

هیچ چیز به مقدار خوردن غذاهای با کالری بالا و چربی زیاد، نمی تواند باعث ایجاد چاقی گردد. کالری جزو میوه های کم کالری است که برای پایین آوردن وزن، گزینه بسیار خوبی به شمار میرود. خوب است بدانید در یک لیوان بامیه پخته شده، تنها 31 کالری وجود دارد، این در حالی است که این مقدار بامیه پخته، می تواند شما را سیر کند.

با مصرف غذاهایی با کالری کم، می توانید سرعت چربی سوزی بدن را تا حد زیادی بالاتر ببرید. بهتر است برای مصرف بامیه پخته، آن را به صورت آبپز یا بخارپز بهره ببرید تا هم ارزش غذایی آن حفظ گردد و هم چربی های مضر و اشباع به بدن وارد نکنید.

4- بامیه و یاری به چربی سوزی بدن

یکی دیگر از خواص بامیه برای لاغری و کاهش وزن، افزایش متابولیسم یا قدرت چربی سوزی بدن با مصرف این میوه است. بد نیست بدانید که ویتامین های گروه B یاری زیادی به چربی سوزی بدن می نمایند. بامیه نیز یکی از میوه های مفید برای سوزاندن چربی اضافه بدن و مفید برای سرعت بخشی به سوخت و ساز بدن است.

ویتامین B نقش مهمی در تبدیل غذا به انرژی و فراوری گرمای بدن دارد. در نتیجه با مصرف بامیه می توانید سرعت چربی سوزی و متابولیسم بدن را بالا برده و وزن خود را کاهش دهید.

5- بامیه و تنظیم قند خون بدن

تنظیم بودن قند خون بدن به طور مستقیم می تواند به کاهش وزن یاری کند. چون وقتی انسولین بیش از حد در بدن ترشح گردد، موجب افزایش اشتها و در نتیجه پرخوری خواهد شد. فیبر موجود در بامیه، می تواند سطح قند خون را در حد متعادلی نگه داشته و از پرخوری و پر اشتهایی جلوگیری کند.

6- بالا بردن سوخت و ساز سلول ها با بامیه

همان طور که در جدول ارزش غذایی بامیه آمده است، بامیه سرشار از ویتامین C است. این ویتامین به افزایش سوخت و ساز سلول های بدن یاری می نماید. در صورتی که عضلات بدن، فعالیت فیزیکی داشته باشند، روند سرعت سوخت و ساز نیز بیشتر می گردد و بامیه مثل یک محرک قوی می تواند مواد غذایی را به عنوان یک منبع سوخت، استفاده نموده و موجب کاهش وزن گردد.

7- خواص بامیه خشک شده برای لاغری

اگر تصمیم گرفته اید که بامیه را برای مدت بیشتر و در دیگر ایام سال هم بهره ببرید، می توانید آن را به صورت خشک شده هم در رژیم غذایی خود به کار ببرید. برای این کار باید بامیه ها را بشویید و بعد از اینکه آب آنها گرفته شد، در آفتاب، در فر، روی بخاری یا در دستگاه میوه خشک کن، خشک کنید. بعد از خشک کردن بامیه، می توانید آن را به صورت پودر شده هم در آورید.

بامیه خشک مثل بامیه تازه، منبع بسیار خوبی برای فیبر بوده و به کاهش وزن، جلوگیری از یبوست، کاهش کلسترول و تنظیم قند خون یاری می نماید. علاوه بر این، بامیه خشک، آهن و پروتئین زیادی دارد که همین پروتئین می تواند روند کاهش وزن را سرعت ببخشد.

بیشتر بخوانید:

طریقه مصرف بامیه برای لاغری

1- بامیه خیسانده شده

بامیه ها را می توانید بدون پختن، سرخ کردن و حتی خشک کردن، به صورت خام برای کاهش وزن مصرف کنید. یک روش مصرف بامیه برای لاغری این است که 3 عدد بامیه را بشویید و از وسط به صورت طولی برش بزنید؛ طوری که دانه ها تعیین باشند. این برش ها را در یک لیوان آب قرار دهید و روی آنها آب بریزید تا لیوان پر گردد.

سپس لیوان آب و بامیه را در دمای محیط به مدت 12 ساعت قرار دهید. سپس بامیه ها را بیرون بیاورید و عصاره بامیه که با آب مخلوط شده است، به صورت ناشتا یا شب قبل از خواب، میل کنید.

2- استفاده از بامیه در سالاد

شما می توانید بامیه را بشویید، خرد کنید و همراه دیگر سبزیجات به خود بیفزایید. در آخر هم چاشنی های دلخواهتان را اضافه کنید.

3- استفاده در انواع سوپ

بامیه جزو گیاهانی است که زود می پزد، ضمناً اگر سوپ درست می کنید، می تواند لعاب زیادی به سوپتان بدهد. می توانید چند عدد بامیه را به صورت درسته یا خرد شده در بریزید و از خواص بامیه برای لاغری نهایت بهره را ببرید.

4- استفاده در خورش بامیه

انواع خورش بامیه مثل خورش بامیه با گوشت یا مرغ، خورش بامیه جنوبی با تمر هندی، و جزو خورش های بسیار محبوب هستند که در آنها بامیه نقش اول را بازی می نماید. خورش بامیه یک غذا با کالری بسیار کم و فیبر زیاد است و می تواند به کاهش وزن شما یاری زیادی کند.

5- بامیه سرخ شده

یک روش دیگر استفاده از بامیه برای لاغر شدن، تفت دادن آن با روغن های گیاهی و با چربی غیر اشباع است. می توانید بامیه را با روغن کنجد یا روغن زیتون کمی تفت دهید و به آنها ادویه های با طبع گرم مثل فلفل، زردچوبه، زنجبیل و … اضافه کنید. این ادویه ها و خود بامیه، ترکیب عالی برای لاغری و کاهش وزن هستند.

6- استفاده از پودر بامیه در غذاها

بامیه پودر شده را می توانید به انواع خورش و سوپ در 10 دقیقه پایانی پخت اضافه کنید. این پودر علاوه بر اینکه به خورش یا سوپ شما لعاب می دهد، می تواند خواص زیادی هم برای لاغری و سلامت بدن داشته باشد. یک طریقه مصرف پودر بامیه برای لاغری هم اضافه کردن آن به یا ریختن مقداری پودر بامیه روی انواع سالاد است.

7- ترشی بامیه

از مهم ترین خواص می توان به درمان یبوست، کاهش وزن، تقویت استخوان ها و بهبود هضم غذا اشاره نمود.

سوالات متداول درباره لاغری با بامیه

برترین روش مصرف بامیه برای لاغری چیست؟

بامیه را می توانید به شکل های مختلف برای لاغری و کاهش وزن در رژیم غذایی خود جای دهید. مصرف بامیه پخته به روش آبپز شده، مصرف ترشی بامیه یا بامیه خشک و پودر شده، برترین روش های مصرف بامیه برای لاغری هستند.

بامیه چطور به کاهش وزن یاری می نماید؟

بامیه فیبر زیاد و کالری کمی دارد. بعلاوه منبع خوبی برای ویتامین B و C است. فیبر موجود در بامیه می تواند به کنترل اشتها و احساس سیری یاری نموده و بعلاوه با کنترل قند و انسولین خون، موجب افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن گردد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 18 تیر 1403 بروزرسانی: 18 تیر 1403 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 2300

به "7 خواص بامیه برای لاغری ، 7 روش مصرف بامیه برای لاغر شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 خواص بامیه برای لاغری ، 7 روش مصرف بامیه برای لاغر شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید