اختلالات خواب و اوتیسم

به گزارش مجله فضای وب، اختلالات خواب خیلی در بین بچه ها شایع نیست اما در بچه های که از اوتیسم رنج می برند ظهور می نماید. این مقاله ارتباط بین اختلالات خواب و اوتیسم را روشن می نماید. نگاهی به آن بیندازید.

اختلالات خواب و اوتیسم

اختلالات خواب خیلی در بین بچه ها شایع نیست اما در بچه های که از اوتیسم رنج می برند ظهور می نماید. این مقاله ارتباط بین اختلالات خواب و اوتیسم را روشن می نماید. نگاهی به آن بیندازید.

اوتیسم یک اختلال نادر است که با ویژگی تعامل اجتماعی و روابط آسیب دیده و رفتار محدود و تکراری معین می گردد. پدر یا مادر می تواند علائم اوتیسم را قبل از اینکه کودک به سن سه سالگی برسد مشاهده کند. دلیل دقیق اوتیسم فعلاً برای متخصصان پزشکی ناشناخته است اما یک ارتباط قوی بین اوتیسم و وراثت وجود دارد. اوتیسم اساساً یک اختلال پیشرفتی است که بر پیشرفت نرمال مغز تأثیر می گذارد و اطلاعات پردازش شده به وسیله مغز را تغییر می دهد. اینکه چگونه این اتفاق می افتد فعلاً تا به امروز ناشناخته است.

وقتی که یک نوزاد تازه به جهان می آید زیاد می خوابد اما کم کم با چرخه خواب و بیداری سازگار می گردد. اما دیده شده که بیشتر بچه ها اوتیسمی از اختلالات خواب متعددی رنج می برند. برای برخی بچه ها به خواب رفتن مشکل می گردد، برخی کیفیت خواب ضعیفی دارند، یا در طول خواب بارها از خواب بیدار می شوند و یا روتین خواب ناپیوسته ای دارند و زود از خواب بیدار می شوند. این فقط مشکل این بچه ها نیست بلکه دلیل نگرانی مراقبان یا والدین بچه های اوتیسمی است. والدین بچه ها اوتیسمی هم به خاطر مراقبت دائمی از این بچه ها وقتی که خواب نیستند، خواب خوبی ندارند. در نتیجه این باعث تهدید سلامتی نه تنها بچه ها بلکه والدین هم می گردد. بنابراین برای والدین لازم است که راههایی پیدا نمایند تا خواب خوبی داشته باشند.

تأثیر اختلالات خواب بر بچه ها اوتیسمی و والدین شان :

از آنجایی که دلیل اوتیسم هنوز قابل بحث است در نتیجه دلیل اختلالات خواب در بچه ها اوتیسمی هم ناشناخته است. مطالعات و تحقیقات زیادی صورت گرفته است اما هنوز چیزی درباره علل اختلالات خواب و اوتیسم ارائه نشده است. اما متخصصان سلامتی این را یافته اند که اختلالات خواب مطمئناً تأثیرات زیان آوری روی بچه ها اوتیسمی و والدین شان دارد.

تأثیر زیان آور مسائل خواب بر روی بچه ها اوتیسمی به صورت های مختلفی نشان داده می گردد. مشاهده شده که بچه ها مبتلا به اوتیسم همراه با اختلالات خواب، بیشتر در معرض افسرده شدن و پرخاشگری قرار دارند. برخی ممکن است بیشتر منزوی شوند و برخی عصبانی یا خود تخریب بشوند. در برخی بچه ها منجر به افزایش بیش فعالی و کم خلقی می گردد که به مسائل رفتاری آنها اضافه می نماید. در برخی موارد اختلالات خواب مستقیماً روی عملکرد ادراکی کودک تأثیر می گذارد و منجر به یادگیری ضعیف و درک ناکافی چیزهای تازه می گردد. تمام این عوامل باعث ممانعت از پیشرفت همه جانبه کودکی می گردد که با اوتیسم در حال مبارزه است.

وقتی که یک کودک در شب فعال است مسلماً پدر یا مادر نمی تواند خواب خوبی داشته باشد. برخی مطالعات نشان می دهد که والدین بچه ها اوتیسمی نسبت به والدین بچه ها معمولی کمتر می خوابند. بسیاری از پدر و مادران بچه ها اوتیسمی اعلام نموده اند که کودک شان تا ساعت 3 یا 4 صبح بیدار است در نتیجه والدین نمی توانند بخوابند. این مشکل بدتر می گردد وقتی که این والدین، یک کودک غیر اوتیسمی داشته باشند که صبح سر ساعت معمول از خواب بیدار گردد. در چنین وضعیتی آنها به سختی سه یا چهار ساعت می خوابند که این عوارضی برای سلامتی جسمی و روانی آنها دارد. محرومیت شدید بزرگسالان از خواب منجر به مسائل هاضمه، تهوع و ترشی معده می گردد. علاوه بر این کمبود خواب باعث عصبانیت، احساس خواب آلودگی در طول روز، افسردگی و در کل محرومیت از سالم بودن می گردد. در زیر چند روش ارائه شده که به والدین بچه ها اوتیسمی یاری می نماید تا هم بچه ها و هم خودشان خواب خوبی داشته باشند.

توصیه هایی برای والدین بچه ها اوتیسمی :

یک زمان خواب ثابت را برای بچه ها خود تثبیت کنید. کودک شما این کار را ممکن است از نشانه های اجتماعی فرا نگیرد. در ابتدا این کار سخت است اما با تمرین می توانید به آن دست یابید.

مطمئن شوید که حداقل سه ساعت قبل از به خواب رفتن، به بچه ها خود کافئین، شکر و محرک های دیگری ندهید.

محل خواب خوبی را در اتاق با استفاده از پرده های ضخیم، عایق صدا کردن اتاق با بستن پنجره، برای بچه ها خود ایجاد کنید. هم چنین به دمای اتاق توجه کنید و آن را مناسب کودک خود سازید.

مصرف روزانه مکمل مِلاتونین به خوابیدن یاری می نماید. ملاتونین یک داروی یاریی است که در یاری به خوابیدن بچه ها بر طبق یک برنامه معمول خواب، مؤثر و ایمن است. اما توصیه می گردد که قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

شاید کوشش کنید که از خوابیدن بچه ها خود در ساعت های دیگر روز جلوگیری کنید به خصوص وقتی او در حال سازگاری با برنامه معمول خواب است.

در نهایت خانه خود را برای کودک ایمن سازید تا حتی اگر شب نخوابید احتمال برخورد و حادثه کاهش یابد.

اینها توصیه هایی بود که می توانند به وسیله والدین بچه ها اوتیسمی به کار برده شوند تا خودشان و بچه هاشان خواب خوبی را در شب داشته باشند. اگر از هدایت های متخصصان سلامتی بهره بگیرید و به گروه حمایتی ملحق شوید مراقبت از بچه ها اوتیسمی راحت تر از آن چیزی می گردد که فکر می کنید و مطمئناً نگرانی های شما به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می نماید.

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1814

به "اختلالات خواب و اوتیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلالات خواب و اوتیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید