اظهارات تند نخست وزیر کانادا علیه مواضع داخلی و خارجی چین

به گزارش مجله فضای وب، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در یک کنفرانس خبری در پایتخت این کشور، ضمن تاختن به مواضع داخلی و خارجی چین، ادامه بازداشت دو تبعه کانادایی متهم به جاسوسی در چین را محکوم کرد.

اظهارات تند نخست وزیر کانادا علیه مواضع داخلی و خارجی چین

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور مسافرتی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در ادامه تنش ها در روابط اتاوا و پکن به دلایلی از قبیل بازداشت مدیر ارشد شرکت هوآوی در کانادا به درخواست آمریکا و تهدید استرداد او به واشنگتن به اتهام نقض تحریم های ایران، نخست وزیر کانادا در اظهاراتی تند علیه مواضع داخلی و خارجی چین موضع گرفت.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به مناسبت پنجاهمین سالگرد شروع روابط دیپلماتیک کانادا با چین، در اتاوا پایتخت کشورش کنفرانسی خبری ترتیب داد.

ترودو در این کنفرانس خبری علیه چین در قبال مسائل داخلی از قبیل موضوع حقوق بشر و هنگ کنگ و مسائل سیاست خارجی موضعگیری تندی کرد. او همچنین به ادامه بازداشت دو شهفرایند کانادایی به اتهام جاسوسی در چین تاخت.

نخست وزیر کانادا گفت: ما قطعا به همکاری با متحدانمان برای اطمینان یافتن از این موضوع که رویکرد دیپلماسی مبتنی بر زور از سوی چین، بازداشت خودسرانه دو شهفرایند کانادایی به همراه تعدادی دیگر از شهفرایندان دیگر کشورها در مناطق مختلف دنیا توسط آنها (چینی ها) به عنوان یک تاکتیک پیروز ارزیابی نشود، همچنان متعهد باقی خواهیم ماند.

وی همچنین از نگرانی کانادا درباره نقض حقوق بشر از سوی چین در مناطقی از قبیل هنگ کنگ و سین کیاگ اطلاع داد و بیان کرد، ما به همکاری با کشورهای مختلف همفکرمان در سراسر دنیا ادامه می دهیم تا به چین فشار آوریم و (از این موضوع مطمئن شویم که) رویکردش در قبال مسائل داخلی و امور دنیای راستا مفیدی برای خودش یا برای همه ما تلقی نشود.

اظهارات تند نخست وزیر کانادا علیه مواضع داخلی و خارجی چین در حالی مطرح شده که دو کشور طی دو سال اخیر بر سر مسائل مختلف به ویژه دستگیری شهفرایندانشان دچار تنش های جدی شده اند.

تنش ها در روابط اتاوا و پکن با دستگیری خانم منگ وانژو مدیر ارشد اقتصادی هوآوی در کانادا به درخواست آمریکا به اتهام نقض تحریم های ایران شروع شد. منگ که دختر بنیان گذار شرکت هوآوی است، اواخر سال 2018 در فرودگاه ونکوور ، طبق درخواست آمریکا برای استرداد وی به این کشور، بازداشت شد و از آن زمان در کانادا در حال طی کردن فرایند قضایی رسیدگی به اتهام وارده و درخواست استرداد به آمریکا است.

بعد از بازداشت منگ وانژو، در چین مایکل کووریک دیپلمات سابق کانادایی و مایکل اسپاورُف تاجر کانادایی به اتهام جاسوسی دستگیر شدند.

کانادا و متحدان غربی این کشور معتقد هستند که بازداشت این دو تبعه کانادایی اقدام تلافی جویانه چین در برابر دستگیری منگ وانژو است اما پکن این موضوع را رد نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1191

به "اظهارات تند نخست وزیر کانادا علیه مواضع داخلی و خارجی چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات تند نخست وزیر کانادا علیه مواضع داخلی و خارجی چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید