انزجار مقامات جهان از دخالت آمریکا در امور شین جیانگ چین

به گزارش مجله فضای وب، به گزارش خبرنگاران به نقل از رادیو بین المللی چین، مجلس نمایندگان کنگره آمریکا 3 دسامبر لایحه سیاست حقوق بشر اویغورها در سال 2019 را به تصویب رساند.

انزجار مقامات جهان از دخالت آمریکا در امور شین جیانگ چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

این شرارت آمریکا، حمله به وضعیت حقوق بشر در شین جیانگ چین است که درخصوص تلاش های چین برای افراط زدایی و مبارزه با تروریسم، سیاه نمایی کرده است.

این اقدام، انزجار شدید مردم چین و تنفر بیشتر کشورهای جهان را در پی داشته است، مقامات بسیاری کشورها از جمله ایران یکی پس از دیگری این اقدام آمریکا را محکوم کردند.

رضا زبیب دستیار وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران 4 دسامبر در دیدار خود با چانگ هوا سفیر چین گفت: ایران تصویب طرح قانون مربوط به شین جیانگ از سوی مجلس کنندگان کنگره آمریکا را به شدت محکوم می کند. این اقدام، بار دیگر نشان داده است که آمریکا قوانین بین المللی و موازین روابط بین المللی را نادیده گرفته و آشکارا در امور داخلی کشورهای دیگر مداخله می کند. هدف آمریکا این است که با سوء استفاده از مسایل شین جیانگ و هنگ کنگ، ثبات اجتماعی چین را تخریب و توسعه و گسترش چین را مهار کند. ایران و چین روابط مشارکتی و راهبردی همه جانبه دارند، ایران همچنان قاطعانه از مواضع مربوط چین پشتیبانی می کند.

در سال های اخیر و به دنبال پیشرفت پیوسته طرح سازندگی یک کمربند؛ یک جاده، بیشتر ایرانیان به چین سفر کرده و با شین جیانگ آشنا شده اند.

خبرنگاران رسانه های ایران نیز برای پوشش خبری به شین جیانگ سفر کرده اند و دیده ها و شنیده های آنان در شین جیانگ، دروغ های غرب را کاملا آشکار کرده است.

برخی رسانه ها در ایران در ماه اگوست مجموعه گزارش هایی درباره منطقه شین جیانگ چین منتشر کردند که دیده ها و شنیده های خبرنگاران اعزامی، دستاوردهای توسعه اقتصادی، اجتماعی، همبستگی ملی و رونق و انسجام شین جیانگ را معرفی کرد. این گزارشها بازتاب بسیاری میان مخاطبان به دنبال داشت.

یکی از خبرنگاران اعزامی به شین جیانگ در گزارشی گفت: سفر به شین جیانگ در ژوییه سال جاری شناخت من درباره شین جیانگ و چین را عوض کرد. گزارش های رسانه های غربی درباره شین جیانگ صحیح نیست و نیت سوء دارد. امید است در آینده فرصت های بیشتری برای پوشش خبری در چین داشته باشم تا با چین واقعی تر، کامل تر، زنده تر و متنوع تر آشنا شوم و درباره آن گزارش تهیه کنم.

رسانه دیگر ایرانی نیز که تیم خبری خود را برای مصاحبه میدانی به شین جیانگ فرستاده بود، سری گزارش هایی درباره اقدامات دولت چین در شین جیانگ برای افراط زدایی، یاری به توسعه اقتصاد و افزایش رفاه مردم منتشر کرد.

سردبیر رسانه یاد شده اظهار کرد: مایلم همچنان به طور عینی و منصفانه اخبار چین را پوشش دهم تا با روشن شدن حقایق، گزارش های نادرست رسانه های غربی تکذیب شود.

شین جیانگ از سال های دور دالان اصلی راه زمینی ابریشم است و در تاریخ تبادلات چین و ایران نقش بسیار مهمی ایفا کرده است. دوستی چین و ایران همواره سرشار از نیروی حیاتی است. برقراری روابط مشارکتی و راهبردی جامعه چین و ایران برای همکاری های اقتصادی و تبادلات غیر دولتی دو کشور فرصت جدیدی فراهم آورده است.

دولت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل چندین بار از سیاست مربوط چین حمایت و دستاوردهای توسعه شین جیانگ را تایید کرده است.

در سرانجام ماه اکتبر، کنندگان بیش از 50 کشور از جمله ایران در ژنو در نامه مشترکی به رییس شورای حکام حقوق بشر و کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل کارهای چین در مبارزه با ترویسم و افراطگرایی را مثبت ارزیابی کرده و آن را محترم و تامین کننده حقوق بشر دانستند.

افزون بر این، کنندگان بیش از 60 کشور از جمله ایران در نشست کمیته سوم هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل یکی پس از دیگری در سخنرانی های خود، پیشرفت شین جیانگ چین در زمینه حقوق بشر را ستایش کردند.

طرح قانون سیاست حقوق بشر ایغورها در سال 2019 که مجلس کنندگان کنگره آمریکا آن را به تصویب رساند، بیش از یک برگه باطل شده نیست که تنها برای خودشان خوشایند است.

مدت هاست که ایران در مسایل مربوط به هنگ کنگ و شین جیانگ از چین پشتیبانی ارزشمند کرده است. امروزه در قبال سیاست زورگویی و یک جانبه گرایی آمریکا، مردم کشورهای مختلف از جمله چین و ایران باید همبستگی داشته باشند، از یکدیگر حمایت کنند و مشترکا از چندجانبه گرایی و نظم بین الملل دفاع کنند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 533

به "انزجار مقامات جهان از دخالت آمریکا در امور شین جیانگ چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انزجار مقامات جهان از دخالت آمریکا در امور شین جیانگ چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید