دعوت به همکاری و هشدار درباره تقابل؛ رویکرد چین در قبال آمریکا

به گزارش مجله فضای وب، خبرنگاران، گروه بین الملل: موضوع روابط چین و آمریکا ربط چندانی به اینکه چه کسی در کاخ سفید حضور داشته باشد ندارد چون تاریخ نشان داده که واشنگتن به پکن همیشه به عنوان یک رقیب خطرناک نگاه می نماید.

دعوت به همکاری و هشدار درباره تقابل؛ رویکرد چین در قبال آمریکا

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

با تغییرات اجرا شده در کاخ سفید و آمدن یک چهره دموکرات به جای یک چهره جمهوریخواه، هر چند لحن کاخ سفید تغییر نموده اما رویکرد واشنگتن همچنان همان رویکرد سابق است.

در طرف مقابل نیز نحوه رفتار و اظهارات مقامات مختلف چینی درباره اقدامات شیطنت آمیز آمریکا نشان می دهد که پکن رویکرد دعوت به همکاری و هشدار درباره تقابل را بطور همزمان برای تعامل با دولت جدید ایالات متحده انتخاب نموده است.

در همین رابطه وانگ یی وزیر خارجه چین در اظهاراتی در حالی که واشنگتن را به ایجاد هرج و مرج به نام گسترش دموکراسی متهم کرد از ایالات متحده خواست که هر چه زودتر محدودیت های غیر معقول در همکاری را برداشته و در زمینه هایی مانند تغییرات اقلیمی با هم همکاری نمایند.

وی در خصوص تنش های بین ایالات متحده و چین در خصوص تایوان، سین کیانگ و دریای مورد مناقشه دریای چین جنوبی گفت: پکن هرگز اتهامات بی اساس را قبول نخواهد کرد.

وانگ یی در ادامه گفت: ایالات متحده از دموکراسی و حقوق بشر به عنوان مبنای دخالت خودسرانه در امور سایر کشورها استفاده نموده است. آمریکا باید این را در اسرع وقت درک کند، در غیر این صورت دنیا به سمت بی ثباتی خواهد رفت.

هشدار درباره تقابل

از سوی دیگر شو کیلیانگ که پس از شی جینپینگ رئیس جمهوری چین نفر دوم فرماندهی ارتش این کشور به شمار می آید، گفت که ارتش باید برای تله توسیدید آماده باشد.

تله توسیدید به شرایطی گفته می گردد که هنگام خیزش یک قدرت جدید برای نشستن بر جای یک قدرت عظیم دیگر، جنگ اجتناب ناپذیر می گردد.

شو کیلیانگ که یکی از 25 عضو ارشد حزب کمونیست چین است، گفت: ارتش برای مواجهه با تله توسیدید و مسائل مرزی باید ظرفیت خود را افزایش دهد.

وی تاکید نمود که چین به یک قدرت مالی تبدیل شده و فراوری ناخالص داخلی این کشور معادل 70 درصد اقتصاد آمریکا است.

پیشتر بعضی مقام های چینی به تله توسیدید اشاره نموده بودند.

رئیس جمهوری چین سال 2015 در سفری به سیاتل آمریکا گفت: چیزی به اسم تله توسیدید وجود ندارد. اما اگر کشورهای عظیم بارها و بارها در محاسبات راهبردی دچار خطا شوند ممکن است که چنین تله ای را برای خودشان ایجاد نمایند.

این شرایط در حالی است که لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز به تازگی در یادداشتی به برنامه ها و قابلیت های توسعه نظامی برای دفع تهدید چین به عنوان یک اولویت اصلی نظامی اشاره نمود.

بعضی تحلیلگران امور نظامی نیز از کوشش های چین در توسعه قابلیت های موشک های قاره پیما از سیلوهای زیرزمینی برای مقابله جهت حملات محتمل هسته ای آمریکا خبر داده اند. برای مثال هانس کریستنسن تحلیلگر آمریکایی عضو فدارسیون دانشمندان آمریکا گفت که چین در حال توسعه قابلیت پرتاب موشک های بالستیک پیشرفته قاره پیما (ICBM) از سیلوهای زیرزمینی است تا به سرعت برابر حمله هسته ای محتمل واکنش نشان دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1520

به "دعوت به همکاری و هشدار درباره تقابل؛ رویکرد چین در قبال آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوت به همکاری و هشدار درباره تقابل؛ رویکرد چین در قبال آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید