خبرنگاران عملکرد دولت در تحقق مصوبات سفر و پشتیبانی از سیل گلستان کم نظیر است

به گزارش مجله فضای وب، گرگان - خبرنگاران - رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت که باوجود محدودیت منابع، عملکرد دولت دوازدهم در تحقق مصوبات سفر و جبران خسارت سیل استان چشمگیر و کم نظیر است.

خبرنگاران عملکرد دولت در تحقق مصوبات سفر و پشتیبانی از سیل گلستان کم نظیر است

با تور عمان بهار 99 از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

قدرت الله عابدی امروز دوشنبه با ارزیابی مصوبات سفرهای اول و دوم هیات دولت به گلستان گفت: در هر 2 سفر تیم های کارشناسی استان، سازمان برنامه و بودجه و نهاد ریاست جمهوری بر ایجاد پیش احتیاجهای توسعه استان مبتنی بر اسناد بالادستی تاکید داشتند بر همین اساس بخش عمده مصوبات بر مبنای خطی مشی اقتصادی و اجتماعی مورد نظر بود.

وی اعلام کرد: در حوزه اقتصادی تکمیل سد نرماب بعنوان بزرگترین پروژه تامین آب تاریخ گلستان، زهکشی اراضی 280 هزار هکتاری شمال استان به عنوان گسترده ترین پروژه اصلاح خاک شمال کشور و توسعه زیرساخت های میگوی بزرگترین پروژه آبزی پروری حاشیه خزر و در حوزه اجتماعی ساخت بیمارستانهای گمیشان، گالیکش، رامیان و تکمیل بیمارستان جایگزین 5 آذر گرگان بخشی از مهمترین پروژه های تصویب شده این سفرها بود.

وی اضافه نمود: توسعه اقتصادی گلستان مستلزم ایجاد تحول در بخش های کشاورزی، گردشگری و صنعت و تامین آب و انرژی است که حمایت دولت نیز بر همین چارچوب متمرکز بوده و هست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان ادامه داد: در سفرهای اول و دوم هیات دولت به گلستان توجه اساسی به پروژه های بخش آب و انرژی صورت گرفت که تصویب بیش از 150 میلیارد ریال اعتبار برای پست 230 اینچه برون، شهرک صنعتی هزار هکتاری اترک و اختصاص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار در سفرهای اول و دوم برای تکمیل سد نرماب از نشانه توجه دولتمردان برای محرومیت زدایی منطقه است.

عابدی گفت: با پیگیری استاندار گلستان و قول مساعد وزیر نیرو و رییس سازمان برنامه و بودجه به دنبال افزایش ظرفیت فراوری نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد کتول از هزار به هزار و 450 مگاوات در سال هستیم که با این اتفاق بلندترین گام استان در خودکفایی فراوری و تامین انرژی واحدهای فراوریی در بخش های مختلف اقتصادی و مصارف خانگی برداشته خواهد شد.

وی به تعهدات مصوبات سفرهای اول و دوم به گلستان اشاره نمود و گفت: در سفر اول که در آذرماه 1393 انجام شد دولت اجرای 121 طرح با اعتباری 6 هزار و 310 میلیارد ریال را متعهد شد که تا به امروز 9 هزار و 790 میلیارد ریال معادل 155 درصد از این تعهد اجرا شده است.

وی اعلام کرد: علت تحقق بالای 100 درصد این وعده ها به دلیل افزایش قیمت اجرای پروژه ها، تغییر در برآوردها و حجم پروژه ها است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان اضافه نمود: در زمان حاضر و با توجه به نمودار زمانی پروژه ها که به طور عمده احداثی و توسعه ای هستند، این طرح ها حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی و متعاقب آن اقتصادی دارند.

عابدی گفت: در سفر دوم در سال 1397 کل مصوبات 69 پروژه و تعهدات اعتبار آن ها 20 هزار میلیارد ریال بود که منابع اعتباری مربوط به آن محقق و بعضی از آنها نیز در حال تخصیص است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان به چشم انداز استان پس از تحقق کامل مصوبات سفر اشاره نمود و گفت: اگر فقط منابع مصوب استان در بودجه سنواتی برای توسعه در طی سال های اخیر بکار گرفته می شد دستیابی به شاخص های 2 سال آینده حداقل 10 تا 15 سال طول می کشید اما با نگاه ویژه دولت و تخصیص به موقع اعتبارات، تا سرانجام سال 1399 سد نرماب به بهره برداری خواهد رسید و جمعیت 550 هزار نفری شرق استان از منابع آب پایدار بهره مند خواهند شد.

عابدی ادامه داد: علاوه بر آن زهکشی اراضی شمال گلستان تا سرانجام دولت در سطح 140 هزار هکتار و بیمارستان های گمیشان، رامیان، گالیکش و مراوه تپه که همگی جزو مناطق کمتر توسعه یافته استان هستند تا 3 سال آینده به بهره برداری خواهند رسید و صندلی استان از شرایط فعلی به رده های بالاتر ارتقا خواهد یافت.

وی اضافه نمود: در حوزه تجارت داخلی و خارجی با تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون شاهد تحولات مهم اقتصادی در منطقه خواهیم بود که اثرات مثبت آن دارای ابعاد فرا منطقه ای و استانی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان تاکید نمود که در حوزه توسعه روستایی که جزو تاکیدات برنامه ششم توسعه است از شاخص های مناسب در اجرای طرح های هادی، تامین آب شرب روستایی و راههای روستایی دست خواهیم یافت.

عابدی با یادآوری نقش طرح های تحول زا در توسعه گلستان گفت: نگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به توسعه نگاهی متوازن است و به دنبال توسعه به وسیله توسعه زیرساخت های مختلف اقتصادی هستیم چون معتقدیم توسعه نهایی حاصل تکامل فرآیندهای توسعه ای در امور مختلف است.

وی اضافه نمود: طرح های کلان مرتبط با تحقق اهداف سند آمایش سرزمین در گلستان در دست اجراست که تامین آب و انرژی مورد احتیاج، اتصال اینچه برون به ریل بافق - مشهد و دستیابی به سواحل خلیج همواره فارس و مکران، افزایش بهره وری در کشاورزی، تبدیل گلستان به 5 استان هدف اول گردشگری کشور، معرفی گلستان در ابعاد بین المللی برای پذیرش گردشگر خارجی و حفظ و ارتقای توان سرزمینی برای پشتیبانی از طرح های مهم اقتصادی و اجتماعی جزو اولویت های اصلی در سال های سرانجامی برنامه ششم و برنامه هفتم توسعه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: در پشتیبانی از سیل ابتدای سال و جبران خسارات مربوط به آن تا به امروز بیش از 34 هزار و 450 میلیارد ریال در قالب اعتبارات هزینه ای، تملک دارایی های سرمایه ای و تسهیلات به استان ابلاغ شد که بیش از 31 هزار و 830 میلیارد ریال آن محقق شد.

عابدی گفت: با کنار هم قراردادن این ارقام با اعتبارات سفر دوم ریاست جمهوری به گلستان در یک سال گذشته بیش از 36 هزار و 680 میلیارد ریال علاوه بر بودجه های مصوب به استان اعتبار ابلاغ شد که باعث جلوگیری از رکود اقتصادی حاصل از شرایط خاص اقتصادی شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 785

به "خبرنگاران عملکرد دولت در تحقق مصوبات سفر و پشتیبانی از سیل گلستان کم نظیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عملکرد دولت در تحقق مصوبات سفر و پشتیبانی از سیل گلستان کم نظیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید