عارضه های تاخیر در تصویب دو لایحه سرنوشت ساز

به گزارش مجله فضای وب، شهر: تاخیر در اصلاح و تصویب دولایحه مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری ها علاوه بر بار روانی منفی، سبب روبرو شدن شهرداری ها با عارضه های مختلف هم در بعد عملیاتی و هم استراتژیک سازمان می گردد.

عارضه های تاخیر در تصویب دو لایحه سرنوشت ساز

جواد زارعی، کارشناس اقتصاد شهری در تبادل نظر با خبرنگار شهر، در عین حال که نسبت به دو لایجه اقتصادیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهرداری ها انتقاد دارد؛ اما معتقد است که: تصویب و مشخص تکلیف این دولایحه تاثیر بسزایی بر درآمدهای شهرداری ها باتوجه به خشکسالی اقتصادی این نهاد خواهد گذاشت.

به گفته او؛ تاخیر در اصلاح و تصویب این دولایحه علاوه بر بار روانی منفی، سبب روبرو شدن شهرداری ها با عارضه های مختلف هم در بعد عملیاتی و هم استراتژیک سازمان می گردد. گرچه لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها ایرادات و اشکالاتی دارد اما به نظر می رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کار کارشناسی بتوانند با برطرف ایرادات و در نظر دریافت همه جوانب این دولایحه را به خاتمه برسانند.

زارعی با بیان اینکه در این دو لایحه نباید فقط یک سازمان و نهاد خاص در نظر گرفته گردد، گفت: مثلا نمایندگان مجلس باید نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش را هم در این دو لایحه در کنار شهرداری های در نظر میدریافتد.

این کارشناس مسایل شهری ادامه داد: تقریبا در همه جهان، شهرداری ها به عنوان دولت محلی دارای اختیارات و درآمدهایی هستند که هزینه های اداره شهر را پرداخت می نماید بخش مهم از این درآمدها به عوارض و اقتصادیات برمیگردد که دولت سهمی از درآمدهای حاصل از اقتصادیات را به دولت های محلی اختصاص می دهد. اما در ایران شهرها نهادی هستند که خود باید درآمدزایی نمایند و در نهایت هم در این سر انجام این کار به شهرفروشی و ساخت و سازهای بدون مجوز می رسد.

لایحه درآمد پایدار شهرداری ها و همینطور لایحه اقتصادیات بر ارزش افزوده پس از 35 سال پیچ و خم سر انجام در اوایل سال جاری در صحن علنی مجلس تصویب به شورای نگهبان ارسال شد، اما سپس برای برطرف سه ایراد اصلی این شورا به مجلس عودت داده شد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: spaceweb.ir شناسه مطلب: 1289

به "عارضه های تاخیر در تصویب دو لایحه سرنوشت ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عارضه های تاخیر در تصویب دو لایحه سرنوشت ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید